Svar: Dagslure - 6 mdr.
15. marts 2012
Alder:
6 mdr.
Kære Karina
Dejligt at høre at du også har købt min bog om børn og søvn - og er der noget du ikke finder svar på, så skal du naturligvis bare spørge :)
Jeres datter må stadig gerne sove 3 lure dagligt. Da hun står op kl 6.30 sover hun sandsynligvis både formiddagslur og middagslur tidligt og kan derfor ikke klare sig igennem eftermiddagen uden sin powernap der og det er helt okay, den skal du naturligvis give hende :)
Nogle gange vil hun vågne næste op, når hun skifter søvnstadie, andre gange vil hun sove lidt lettere uden at vågne og vil så komme videre til næste stadie - man kan sige at søvnen kører i bølger og ind imellem bølgerne, hvor hun sover lettere og dybere, vil hun også drømme. Du vil kunne se på hende, når hun sover dybt og kroppen er helt afslappet, sutte falder ud af munden osv. Og du vil kunne se når hun sover lettere og drømmer, hun smasker, virrer med hovedet, småklynker måske osv. og det gør hun i søvne.
Du spørger om I kan gøre noget for at støtte hende bedre i søvnen om dagen og man kan sige at med den alder hun har nu, vil det være rigtig godt at I forsøger at køre en nogenlunde ens rytme dagen igennem. Det vil sige faste tidspunkter hvor hun står op og hvor hun puttes, faste tidspunkter for leg og aktiviteter og faste tidspunkter for mad og mælk. Og det er stadig vigtigt at lade mælken indgå som en fast del af hendes putteritual og det vil være rigtig godt at hun får skemad, når hun vågner af en lur og får mælk inden hun skal sove igen.
Det vil også være en rigtig god idé at arbejde på at middagsluren er dagens længste lur, så hvis hun har tendens til at vågne op efter kun 45 minutter og er svær at få til at sove igen, så lad denne lur være formiddagsluren. Tag hende her op, leg med hende, giv hende frokost, aktiver hende, skift hende, giv hende mælk og put hende så til middagsluren som så meget gerne må være en længere lur. Det kan nogle gange være en god idé at trille en tur med barnevognen midt på dagen, for på den måde at holde hende sovende og få påvirket hendes indre ur, så hun af sig selv begynder at føle behov for at sove en lang lur midt på dagen.
Det kan også nogle gange være en god idé at lægge sig sammen med hende og netop hjælpe hende videre i søvnen med nærhed og fysisk kontakt. Og du kan også have glæde af at få en lur midt på dagen og det kan være rigtig dejligt at sove sammen i soveværelset, nedrullede gardiner, frisk luft :)
En middagslur af en vis længde vil gøre at eftermiddagen ikke bliver så lang og hun derfor vil have mere overskud sidst på dagen :)
Det er fint at I er opmærksomme på sutten og det er også fint at I forsøger at putte med en putteklud. Det kan godt give hende tryghed og symbolisere lidt det at være i jeres favn og kluden kan dufte af jer og på den måde give genkendelighed. De fleste børn vil dog være mellem 12-18 måneder før de begynder at bruge puttekluden bevidst, så det kan I ikke regne med at hun gør endnu .. :)
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske