Svar: Morgenmad til pige på 18 mdr.
15. marts 2012
Alder:
18 mdr.
Hej med dig
Det kan være en god idé at varierer lidt fra dag til dag, så hun den ene dag får grød, næste dag brød, tredie dag lidt yoghurt, fjerde dag havregryn, i weekenden måske får lidt æg, skinke, rugbrød osv. Så I fra dag til dag skifter lidt imellem, hvad I giver hende og på den måde stadig holder interessen der. Udgangspunktet må gerne være det I andre selv spiser, hun spejler sig jo i jer og vil gerne det hun ser, I gør :)
Rugbrødsdrys eller mysli, revne æbler, bær osv. på lidt tykmælk, ymer eller neutralyoghurt kan gøre det hele lidt mere interessant. Og I kan naturligvis også vælge at købe almindelig yoghurt til hende, som har en sødere smag.
Almindelige havregryn med en lille smule sukker og lidt letmælk må hun også gerne få.
Minifras kan være en mulighed - de er anbefalet af TÆNK og udviklet af Viffos (videncenter for fødevarer og sundhed) og de kan være fine til børn - også som mellemmåltid en gang imellem. De mætter naturligvis ikke som en grød vil gøre, og den bedste start på dagen er faktisk grød - men som variation, så hun ikke kører træt i det, så kan det være en mulighed.
Der findes mange forskellige morgencerealier på markedet og I skal se jer rigtig godt for. Vælg altid produkter som indeholder max 10g sukker pr. 100g. Indeholder produktet mere sukker, er det uegnet som morgenmad.
Hjemmebagte boller er godt og både om morgenen og også som godnatmåltid, må hun gerne få f.eks. havregrynsboller De kan fryses, tages op og lunes i ovnen inden de serveres og en lun havregrynsbolle med lidt smør og ost eller måske en lille smule marmelade, vil hun måske gerne spise. Som godnatmad er det godt med gryn, brød, banan. Og igen er variation vigtigt. Og hvis hun ikke har lyst til grøden, så kan et stykke rugbrød evt. med en frikadelle ved siden af der kan gnaves også bruges.
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske