Svar: Frokost
15. marts 2012
Alder:
2 år, 4 mdr.
Kære Mette
Der kan være flere grunde til at du synes frokosten trækker ud hos jer og jeg vil gerne dele lidt tanker med dig :)
Du har naturligvis ret i at han burde være sulten, hvis han ikke har fået andet at spise end morgenmad, og derfor burde han spise i en fart - men måske er han på en eller anden måde blevet for sulten. Hvis han ikke har fået noget at spise i flere timer, så kan han godt næste miste appetitten og det kan virke modsat og derfor hjælper det nogle gange at give et lille mellemmåltid om formiddagen. Det kan være lidt frugt og ½ bolle med smør og ost.
Det kan også være at han trænger til noget nyt og måske gerne i en periode vil have varm mad til frokost. Det kan være rester fra om aftenen, som du varmer. Nogle børn er rigtigt glade for varm mad midt på dagen og spiser faktisk hellere varm mad der end de gør om aftenen ...
Så kan det også være at han savner noget dyppelse og måske mad der smager af mere. Det at have lidt dressing eller sovs at dyppe maden i eller pynte maden med, kan gøre det sjovere at spise. Det kan være remoulade på en fiskefilet eller mayonnaise på makrel i tomat. Det kan også være lidt dressing som han kan dyppe gulerodsstave, stykker af peberfrugt, agurkestave eller lignende i.
Og måske hygger han sig rigtig meget, når I spiser, så han nyder det og derfor trækker tiden. Nogle gange er det en rigtig god idé at spise sammen, fordi han så spejler sig i dig og når du spiser, så gør han det naturligt også. Andre gange kan det irritere ham og dermed forstyrre ham, hvis du sidder og kikker for meget på ham, når han spiser. Her kan det f.eks. hjælpe at du læser en historie højt og han så spiser imens.
Og på den måde kan man også nogle gange sætte tid på måltidet, så når historien er slut, så er I færdige med at spise frokost :)
Lad ham være med til at dække bord, gøre klar til frokost, så han også fornemmer at det her er noget du prioriterer. Han kan godt hjælpe til med at bære tallerken, glas, bestik osv. hen på bordet og det vil på den måde også hjælpe ham til at mærke at det snart er spisetid.
Lad ham være med i køkkenet, når du forbereder frokosten, så han også dufter maden, når den bliver fremstillet og følger med i processen. Det sætter også gang i enzymerne, smagsløgende osv. og giver mere appetit.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske