Svar: Det går ned af bakke ...
16. marts 2012
Alder:
5 mdr.
Kære søde Camilla
Naturligvis vil jeg gerne lytte - og tak for dit brev :)
Det kan sagtens være at din dreng lige nu udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt og derfor også har svært ved at sove. Både svært ved at overgive sig til søvnen, men også svært ved at sove godt, når han så sover.
Han lyder til at være en aktiv lille dreng, der bruger sig selv motorisk. Han triller mere omkring nu, bruger både sine ben, arm, hænder. Han kan gribe bevidst efter legetøj og tage fat i det, han kan ryste det, putte det i munden og kan styre sine bevægelser mere og mere. Han øver sig i at trille, men har naturligt nogle gange stadig svært ved det og har brug for din hjælp til at komme rigtigt rundt. Han pludrer mere, er tydeligt interesseret i lyd og indgår gerne i dialog med dig. Han bruger sin tunge, sine læber osv. meget mere bevidst, når han pludrer nu. Han griner også og kan klukke med latter der kommer helt nede fra maven.
Og alt dette, hele denne udvikling, kan godt gøre at han lige nu klynger sig mere til dig, virker svær at stille tilpas - nogle gange har svært ved at sove og andre gange vågner for hurtigt og at hele jeres rytme derfor skrider let.
Dene rytme du beskriver ser umiddelbart fin ud for hans alder og det jeg især hæfter mig ved, er at selvom han nogle gange sover kortvarigt, så er han glad når han kommer op. han leger og er opmærksom og virker til lige nu at trives med den søvn han får - selvom du synes det er for lidt. Og du må prøve at finde roen i at det er en periode og at han lige nu udvikler sig rigtig meget.
Du kan godt prøve at amme ham lidt ekstra i løbet af dagen f.eks. både når han vågner af en lur og inden han skal sove igen (dog ikke de gange han får skemad), for at se om han så kan undvære så meget amning om natten. Du kan også forsøge at hjælpe ham med stillingsskift, når han sover, kærtegn, en beroligende hånd osv. når han vågner og søger dig om natten og netop som du skriver, ikke give mælk hele tiden, fordi han ikke behøver det der, og det kan være en svær vane at komme ind og og især ud af.
Du kan også gøre det at du som en fast del af dagens rytme, triller ham en tur i barnevognen, når han skal sove middagslur for at se om du på denne måde kan holde ham sovende. Det er helt okay at gøre dette, for at påvirke hans indre ur, så han igen føler behov for netop at sove en god lang lur midt på dagen. Eller du kan vælge at lægge dig med ham og amme ham i dobbeltsengen. Det at I sover tæt sammen midt på dagen, kan nogle gange give en god lur - for jer begge :)
Jeg ved at du tidligere har spurgt til modermælkserstatning og du må naturligvis gerne begynde at supplere ham med en flaske, hvis du tænker at det kan give jer alle mere ro og mere overblik. Far kan tage mere over og du kan være mere for storesøster, få frigivet tid osv. Modermælkserstatning vil ofte også mætte mere end modermælk og børn der får flaske vil derfor ofte ikke spise helt så hyppigt som børn der ammes og det kan jo nogle gange være rigtig rart. Og det er et helt okay valg at træffe og hvis du tænker at du på sigt gerne vil have at han skal kunne tage en flaske, så vil det faktisk være en god idé at introducere den nu, så han ikke kun foretrækker den ægte vare .. jo ældre han er, jo sværere bliver det ofte at få ham til at acceptere flasken ...
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre som nu, vågner gerne med en lille ekstra amning, når dagen begynder
Står op, gøres klar, storesøster afleveres
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur, sover måske kun 45-60 minutter lige nu, tag ham op, når han vågner og er glad :)
Frokost 11: Tilbydes lidt grød, evt. med frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 13. Du kan her lægge dig med ham og amme ham i dobbeltsengen eller du kan putte ham i barnevognen og køre en lang tur, for på den måde at holde ham sovende.
Eftermiddag 15: Ammes rigtig godt.
Storesøster hentes
Ammes igen og puttes til dagens 3 lur ca kl 17
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop.
Bades og I hygger
Ammes eller evt. flaske og puttes til natten ca kl. 20-20.30 som nu.
Sen aften 24: Ammes rigtig godt
Midt nat evt en ekstra amning. Mange børn har brug for den ekstra amning om natten i denne alder.
Som du kan se ligner min plan din, jeg har prøvet at skitsere en dag ud fra de tider du giver - og det ser ikke helt skævt ud ... :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre og at det giver lidt ro med på vejen, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske