Svar: Overgangsmad - hvornår kommer det 3. måltid?
17. marts 2012
Alder:
4 mdr.
Kære Linda
Det 3. skemåltid introduceres ofte omkring 6 måneder og det vil her være passende at I starter op med morgengrød. Det kan i den alder være f.eks. havregrød eller øllebrød.
Så længe din datter ikke er ældre end hun er, så er det rigtig vigtigt at holde igen med skemaden. Det er mælken som skal udgøre hendes største indtag og det er vigtigt at hun ikke spiser så store mængder skemad, at det tager pladsen op for mælken. Samtidig skal hendes mave- og tarmsystem også kunne nedbryde den faste føde og hun skal have tid .. :)
Det vil være rigtig fint at arbejde på en rytme, hvor hun får skemad, når hun vågner, sammen med vand af kop og så tilbydes amningen inden hun puttes igen. Så du på den måde får lagt lidt afstand mellem skemaden og amningen. Men mælken skal hun stadig have - også i 6 måneders alderen. De fleste børn vil trives med 6 amninger når de er 6 måneder og først i 7 måneders alderen trappes ned til ca. 4 amninger i døgnet. Det er altså først i 7 måneders alderen at skemaden og indtaget af vand af kop begynder at fylde så meget, at to af amningerne kan erstattes.
En plan for et barn på f.eks. 5 måneder vil se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre, vågner ofte med en lille ekstra amning, når dagen begynder
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Tilbydes lidt grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 16-17: Ammes
Sover en kort powernap
Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes
Midt nat 03: Har ofte stadig brug for amning her.
Håber du kan bruge dette videre ... :)
I min bog "Helens bog om børn og mad" finder du dagsplaner, opskrifter og en guide til hvordan du måned for måned giver mere og mere rigtig mad og mindre mælk :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske