Svar: Tidligere i seng uden powernap?
17. marts 2012
Alder:
4 mdr.
Kære mor til verdens sødeste dreng :)
De fleste børn vil, når de er 4-6 måneder gamle, trives med at sove en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen eller først på aftenen.
Det vil sige, at det ofte først er omkring 6 måneders alderen at barnet begynder at kunne nøjes med 2 lure dagligt og dermed springe powernappen sidst på dagen over.
Det er også helt normalt at børn i 4 måneders alderen sover deres 3. lur så sent på dagen, at de også går sent i seng. Det er således lige efter bogen, at jeres dreng ofte ikke sover før 21.30-22, med den alder han har.
I takt med at han bliver ældre, så vil søvnen også ændre sig. Han vil begynde at få længere vågenperioder i løbet af dagen og også søvnens sammensætning vil ændre sig, så han vil sove anderledes. Skemaden introduceres stille og roligt og det vil naturligt også være med til at give mere rytme, i takt med at han får skemad, som serveres nogenlunde til samme tid hver dag - først til frokost og senere til aften, så vil der også skabes mere rytme i løbet af dagen. Morgenmaden kommer til og igen ændres rytmen, han begynder at få et fast tidspunkt at stå op på, spiser morgenmad leger, aktiveres, får mælk, sover formiddagslur osv. osv. Så stille og roligt ændrer tingene sig altså med tiden.
Så når du spørger hvordan I bedst vænner jeres dreng af med powernappen så er det ikke endnu og måske vil det gå helt af sig selv. I takt med at hansrytme ændrer sig osv. så vil han sandsynligvis begynde at protestere over at blive lagt, han vil ikke være træt nok og viser ikke behov for at sove eller han begynder måske at sove kortere og kortere og kan stille og roligt undvære eftermiddagsluren - men lige nu har han naturligt brug for den og skal have den.
I kan sagtens putte jeres dreng med en putteklud nu. Det kan være en god måde at få ham fra favn og ned i egen seng og det kan minde lidt om at være hos jer, kluden kan dufte af jer osv. De fleste børn er dog mellem 12-18 måneder før de tager en putteklud eller puttebamse til sig og bruger den bevidst :)
Nogle børn fravælger sutten fuldstændig, andre børn vil pludselig acceptere den og I kan naturligvis godt blive ved med at forsøge og se om han en dag tager imod den. Du kan forsøge dig frem med forskellige suttemodeller - måske kan du finde en der minder om den ammebrik I har brugt - måske vil han hellere sutte på en silikonesut end en naturgummisut, fordi han har været vant til at die på brik ... :)
Når I triller ham i søvn, så prøv stille og roligt at lære ham ikke at skulle være i bevægelse for at sove, ved at trille ham mindre og mindre og holde pause en gang imellem .. :)
Læs også min bog "Helens bog om børn og søvn", som netop er udkommet i ny og udvidet udgave. I den kan du læse om børn og søvn i forskellige aldre og hvad du kan forvente hvornår. Ligesom du også finder gode råd og forskellige løsninger til de søvnproblemer I og mange andre har :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske