Svar: D-vitamin - 4 mdr.
4. august 2004
Alder:
4 mdr.
Kære Anne
Jeg har også hørt om at børn godt kan reagere på D-dråber, især dem med kokusolie og netop her plejer man at anbefale at man forsøger med en anden slags dråber, som I jo også har gjort, desværre uden held:o(
Jeg tror ikke din søn er allergisk, men at han simpelthen reagerer på den olie, som dråberne er opslemmet i. Der findes så vidt jeg ved ikke dråber som ikke er opslemmet og derfor er der ikke anden mulighed end at give ham dem, der er på markedet.
Man ved at det daglige indtag af D-dråber på 10 mikrogram med sikkerhed kan forebygge sygdommen rakitis.
Modermælk indeholder ca. 0,5 mikrogram d-vitamin pr. liter og erstatning indeholder mellem 6-15 mikrogram pr. liter. Selvom man giver erstatning, anbefaler den danske sundhedsstyrelse at man alligevel giver børn D-dråber.
D-vitamin får vi normalt igennem sollyset og da små børn jo ikke kommer ud i solen, får de ikke tilstrækkeligt igennem den vej.
Det er dit barn og dit valg. Jeg kan kun fortælle dig hvad sundhedsstyrelsen anbefaler. Måske kan det hjælpe at holde en pause på 14 dage og så forsøge igen. Din søns tarme udvikler sig jo også og bliver med tiden måske bedre til at kapere det.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske