Brev:
Mad og måltider
18. marts 2012
Alder:
8 mdr.
Mad og måltider
Kære Helen.
Min datter på 8 måneder udvikler sig med lynets hast for tiden i forhold til mad og måltider. Jeg føler ikke helt jeg kan følge med og er meget forvirret omkring hele mad-situationen.
Jeg synes hendes appetit svinger utrolig meget, og jeg har svært ved at finde ud af, hvad hun egentlig vil have at spise – og hvornår hun vil have det. Der er meget frustration omkring måltiderne – både hos hende og mig. Jeg tror min datter er frustreret fordi, det er svært/ubehageligt at spise nye fødevarer, og fordi jeg ikke helt forstår, hvad hun vil have - eller om hun er mæt. Jeg bliver meget frustreret, fordi hun tit siger nej tak til maden når hun – efter mit hoved – burde være sulten eller tørstig. Her taler vi om 3-4 timer uden mad, og hun siger nej tak til en flaske fx.
Jeg synes ellers at jeg havde meget godt styr på måltiderne, og at de var indkørt i en god rutine, men det smuldrer meget lige nu.
For det første vil hun ikke længere have mælk (hun får flaske) inden hver lur. For kort tid siden fik hun fire flasker – formiddag, eftermiddag, aften og nat. Men mange dage er vi nu kun nede på to – omkring 300 ml. Det er ikke kun fordi, hun er mæt, når jeg tilbyder hende den (nogen dage er det), for jeg har prøvet at tilbyde hende den, hun takker nej, jeg lægger hende til at sove uden, og så vågner hun efter 30 min. og er ved at dø af sult. Så vil hun gerne have mælk, men vil ikke sove mere!
Den eneste flaske hun suger med velbehag er den om natten. Og den skal vi vel egentlig væk fra på dette tidspunkt, skal vi ikke?
Jeg er begyndt på de sidste par dage at give hende frugtmos inden luren, hvis hun ikke vil have mælken, for noget skal hun jo have i maven.
Er det normalt på dette tidspunkt, at mælken er helt ved at forsvinde og hvad så med væskeindtaget? Hvor meget vand skal hun så drikke ved siden af? Synes du jeg skal fjerne mælken om natten på dette tidspunkt?
Det andet jeg døjer med er, at min datter endnu har svært ved at tygge og synke. Hvis ikke maden er meget blød, så virker det som om, hun oplever at blive kvalt, når hun synker og bliver meget ked af det. Så udover mos og grød, så får hun kun: Jordbær, banan, rugbrødsbidder som er vædet lidt i mælk og meget små smagsprøver af min mad. Men hun gider ikke særlig meget af det, så det bliver aldrig til et helt måltid på den måde – ikke engang til et mellemmåltid. Så jeg synes ikke, hun udvikler sig særlig meget der.
Jeg skal putte alt i munden på hende – vel fordi det er så småt. Hun kan godt samle bidderne op og lege med dem i hånden, men de kommer ikke ind i munden. Så her bliver hun jo også frataget en udviklingsproces.
Hvordan kommer jeg videre herfra uden at få givet hende mad som hun oplever eller reelt får galt i halsen? Jeg er meget bekymret for netop det, så jeg sætter nok også selv en bremser for udviklingen. Jeg mangler en del inspiration til retter som udfordrer lidt i deres konsistens uden at det bliver for ”farligt”. Og oplever samtidig at min datter er kræsen og meget ofte takker nej til nye retter og konsistenser. Måske mest det sidste.
Dagen svinger som sagt meget men sådan her ser måltiderne nogenlunde ud:
4.30: 200 ml MME
7.00: Risgrød
9.00: Forsøgt mælk – for det meste frugtmos (100g) + lur
12.00: Lidt rugbrødsbidder + Kartoffelmos og grøntsagsmos eller grød
14.30: Forsøgt mælk – rest af noget tidligere fra dagen eller frugtmos + lur
17.00: Kartoffelmos, grøntsagsmos og kød
19.30: 80-150 ml MME
Hilsen