Svar: Mælk og putning - hvor længe?
21. marts 2012
Alder:
7 mdr.
Kære Lisa
Det er naturligt at børn får bryst eller flaske til de er ca. 1 år og mælk vil naturligt i denne alder indgå i putningen om aftenen. Det er også naturligt at spæde børn får mælk fast som en del af deres putteritual, til alle deres lure, men med den alder din datter har nu, vil det være naturligt at hun ikke altid puttes med mælk.
Hendes behov for mælk skal trappes ned og i stedet skal erstattes med anden mad og det betyder at amninger / flaske formiddag og eftermiddag nu erstattes af mellemmåltid i stedet og at hun således samtidig nu skal lære f.eks. at blive puttet til sin formiddagslur uden at få mælk først.
En plan for et barn på 7 måneder kan se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden bryst eller flaske
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Powernap og amning springes over her
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere familiemad, prøv f.eks. med forskellige risretter, giv en kartoffelbåd, et stykke kogt blomkål, broccoli eller lignende i hånden at gumle på selv. Vand af kop
Aften 19.30-20: Ammes eller flaske og puttes til natten
Sen aften 23-24: Ammes eller flaske og sover uden yderligere mælk til næste morgen tidlig.
Som du kan se så er fire amninger eller flaske passende i denne alder og din datter skal således ikke længere ammes eller have flaske inden hver lur. Og det kan være en god idé at du er opmærksom på at skrue hendes mælkeindtag stille og roligt ned, så der også skabes bedre plads til rigtig mad i maven.
Du kan således ikke regne med at din datter selv vil sige fra, men at du skal hjælpe hende med at få fordelt indtaget af både mælk og mad bedst muligt, så hun sikres begge dele :)
Når hun bliver 8-9 måneder vil det være passende at skære ned til 3 amninger i døgnet, f.eks. amme eller give flaske inden middagslur, aften og sen aften. Og når hun bliver 10 måneder vil det ofte være sådan at mælken inden middagsluren forsvinder helt, så de to amninger hun har brug for ligger inden putning til natten og så sen aften eller måske meget tidlig morgen.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske