Brev:
Sluger luft
21. marts 2012
Alder:
3 mdr.
Sluger luft
Hej Helen.
Jeg var rigtig glad for at bruge dig under min datter Sifs terminale sygdomsforløb i 2008 (Gaucher II). Nu er jeg i den heldige situation, at jeg er blevet mor igen (en rask lille dreng), og derfor skal jeg igen bruge lidt hjælp.
Jeg blev gastrisk bypass opereret for snart 2 år siden, og derfor var jeg nødt til at stoppe amningen da min søn var ca. 2 mdr. gammel (han er nu 3 mdr.), og jeg gik lige så stille over på mme (nan ha 1).
Jeg bruger mam-flasker, da han ikke vil andet pga. alm. sut er mam. Avent er prøvet, men han vil ikke/kan ikke sutte på den. Jeg startede ud med flaskesut hul nr. 1, og det gik rigtig godt, men han fik ligesom ikke nok mad, og blev træt længe før han var mæt. Det resulterede i, at han ikke tog nok på.
Så gik jeg til hulstørrelse 2, og nu kommer mit problem. Han sluger simpelthen så meget luft. Jeg bøvser ham ca. 4 gange pr. måltid. Han vrider sig og skriger, bøvser og gylper.
Hvad skal jeg gøre? Nogle gode råd? Jeg er ved at få grå hår på hovedet, og det kan han selvfølgelig godt mærke, og han reagerer på det.
I øvrigt er jeg i tvivl om, at han får nok at spise. På grund af, at jeg ikke producerede nok modermælk og at der ikke var nok næring i, så spiste han ofte og ikke så meget af gangen.
Da jeg startede på flaske startede han ud med at spise 80 ml. pr. gang ca. 7 gange i døgnet. Nu er vi på ca. 100-120 ml ca. 7 gange i døgnet.
Får han nok mad i forhold til hans alder?
Hvis jeg presser ham til at spise mere, hvilket jeg helst ikke vil, så vender han hovedet væk, slår til flasken og græder eller skriger. Og jeg vil jo heller ikke gøre ham ked af flasken.
Skal jeg bare accepterer at han nogle gange ikke vil have mere end 90-100 ml?
For mig ligger der også noget psykisk i det med maden, da min datter holdt helt op med at spise og kom på sonde pga. hendes sygdom. Jeg ved godt at min søn ikke er syg, men mad fylder meget i mit hoved.
Håber du kan hjælpe mig :)
Hilsen Tina