Svar: Søvnmønster er ikke let - 3 mdr.
22. marts 2012
Alder:
3 mdr.
Kære Tina
De fleste børn vil i 3 måneders alderen have behov for at sove ca. 15 timer i døgnet. Det vil ofte være fordelt sådan at barnet sover ca 5 timer samlet i løbet af dagen, ofte fordelt over tre lure og så sover barnet 10 timer om natten.
Hos jer sover jeres dreng ofte ca 12 timer i løbet af natten og 3-4 timer i løbet af dagen fordelt på tre lure. Han sover altså en længere nattesøvn og mindre tid i løbet af dagen i forhold til gennemsnittet, men sover samlet det han har behov for.
Om du skal ændre på hans rytme afhænger derfor helt af, hvordan du oplever at han trives med sin søvn om dagen. Det vil være rigtig godt at holde fast i at han skal sove 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen og det vil også være rigtig godt at han sover mindst en lur af mindst 1.5-2 timers varighed, fordi søvn i denne længde sikrer at han kommer godt igennem alle søvnstadier. Det vil her være en rigtig god idé at lade middagsluren være den længste lur, som den er allerede nu og du kan her evt køre ham i barnevognen dagligt, så du på den måde holder ham sovende og lærer ham at sove en god lang lur midt på dagen.
Hvis du generelt oplever at du ved at give ham sutten, efter ca 45 minutter kan lulle ham videre i søvnen og få ham til at sove måske 45 minutter mere, så må du meget gerne gøre det. Men hvis han vågner efter 45 minutter og virker frisk udhvilet og glad og tydeligt hellere vil snakke og pludre, lege osv. så skal du tage ham op og lade ham være aktiv og I skal hygge jer sammen. Bare du så sikrer dig at mindst en lur er en længere lur, så er det okay.
Jo længere tid han sover om dagen, jo senere vil han naturligt også ofte gå i seng til natten og det vil ikke være unaturligt at børn i denne alder ikke sover før kl 21-22 om aftenen. Det vokser de dog fra igen .. :) Det er mere for at sige, at den rytme han har lige nu sagtens kan ændre sig af sig selv og også ved at du arbejder på at han skal sove længere dagssøvn - og at du naturligvis skal vurdere det hele ude fra, hvordan han trives bedst og være forberedt på at ændringer godt kan gøre at der er aktivitet om aftenen, hvor I lige nu oplever at han sover ...
Læs også meget gerne min bog "Helens bog om børn og søvn", som netop er udkommet i en ny udgave, hvor jeg blandt andet skriver om søvn om dagen og behov for middagslure osv.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske