Svar: Sover dårligt om natten - 11 mdr.
24. marts 2012
Alder:
11 mdr.
Kære Stine
Tak for dit brev og velkommen til :)
Der er sandsynligvis flere ting der spiller ind hos jer og jeg vil gerne dele lidt tanker med dig :)
Du fortæller at søvnen især er blevet slået i stykker i forbindelse med rejse og i forbindelse med sygdom af flere omgange og det lyder derfor som om at der er nogle ting I her skal justere lidt på og også overveje.
Jeg får lidt på fornemmelsen at jeres rejse til Thailand og Malaysia har ændret på jeres drengs rytme og at han efterfølgende ikke er kommet helt ind i den normale rytme igen - i hvert fald sover han lige nu en del i løbet af dagen og kan sove en ret lang formiddagslur og det kunne godt være en idé at ændre på dette og hjælpe ham til en ny rytme.
Jeg synes ikke I skal nøjes med kun at give ham en lur dagligt, det er han for lille til. Men jeg synes det kunne være et forsøg værd at gie ham en formiddagslur på en time og en middagslur på to timer. På den måde vil rytmen om dagen ofte passe godt i forhold til natten og det vil også passe godt i forhold til at han på sigt vil skulle lære at sove en lur dagligt. Samtidig vil han få de 3 timer sammenlagt, som du fornemmer han har brug for - han bør sove mellem 2-3 timer samlet i løbet af dagen med den alder han har, men ikke mere, for så bliver nattesøvnen også for kort :)
Mit forslag til en dagsrytme ser således ud:
Morgen 7: Havregrød, mælk af kop.
Formiddag 9: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt og evt. frugtmos, vand af kop.
Formiddagslur, hvor han sover fra ca 9.30-10.30
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt pålæg, suppleret med kogte grøntsager i stykker, pastaskruer, 1/2 hårdkogt æg eller lignende. Kan også få varm middagsmad til frokost - kød, fis, grøntsager, ris, pasta, sovs osv. Vand af kop
Tilbydes lun mælk af en kop og en banan og puttes til middagslur kl 13.30 og sover her til ca 15.30.
Eftermiddag 16: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt evt. frugtmos. tilbydes også gerne lidt tykmælk med revne æbler eller lignende, vand af kop
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, kartofler, grøntsager, sovs. Der skal være mad der smager af noget, gode børnevenlige retter, mad i stykker og også stadig moset mad som I hjælper ham med at spise. Vand eller mælk af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes godnatgrød som del af sit putteritual ca kl 19
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske som stille og roligt trappes ud i takt med at I nærmer jer 1 års alderen.
At hjælpe ham til en fast rytme er vigtigt og det kan i den forbindelse være nødvendigt at vække ham, så han hjælpes til at holde en rytme, hvor han sover kort lur om formiddagen og længere lur over middag - ligesom han ikke bør sove efter kl 16. Dette fordi dagens rytme naturligt også påvirker nattens rytme.
Derudover har jeg indført en godnatgrød som del af putteritualet og stille og roligt skal den sene flaske trappes ud.
Det er vigtigt at jeres dreng ikke falder i søvn med sin flaske i munden, da han så kan vågne og søge den om natten. Det er på samme måde vigtigt at I ikke giver ham sutten i munden hver gang han vågner, men enten lærer ham at finde den selv, eller bedre - at I lærer ham at sove uden at behøve den i munden ... :)
Og så er der naturligvis også sygdomsperioden, som spiller ind. Og I skal her naturligvis sikre jer at jeres dreng ikke har problemer med væske på ørene, hævede polypper, mandler eller lignende som gør at han sover så afbrudt om natten. Det kunne være en forklaring og det kunne derfor være en idé at få hans ører, næse og svælg tjekket af en øre-næse-halslæge ... :)
Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske