Svar: Skriger inden søvn
24. marts 2012
Alder:
1 mdr.
Kære Louise
Tak for dit brev og tillykke med lillesøster, hvor dejligt at høre fra dig igen :)
Der er en ting, som er meget vigtig for mig at sige og det er at jeres datter skal have lov til at blive ammet i søvn. Hun er et lille spædbarn og I skal slet ikke overveje hvorvidt hun skal træne søvnrutiner osv nu. Mælk og det at blive ammet skal indgå som noget helt naturligt i hendes putteritual og derfor er jeg slet ikke enig i at I skal undgå amning før søvn.
Det vil skåne jer for rigtig meget, hvis du lytter til dig selv og lader din datter amme og først putter hende når du fornemmer at hun tydeligt er helt parat til at sove. Hun skal ikke lægges vågen og grædende i seng, men puttes næsten fuldstændig sovende og nogle gange vil hun falde i søvn med brystet i munden og så blive flyttet og det må hun gerne, med den alder hun har.
Du må også gerne introducere en sut for hende nu, så du erstatter brystet med en sut, når du putter hende fra din favn og ned hvor hun skal sove. Det er helt naturligt og hun puttes når hun er døsig og næsten sover helt.
I forhold til det med at "overspise" og ondt i maven, så må børn der ammer gerne tage rigtig meget på i starten og det behøver ikke betyde at barnet får for meget mælk. Det handler derimod om at din mælk er rigtig fed og god! Det er dog sådan at mælken består af flere forskellige dele, hvor den første del er vandholdig og slukker tørsten, den mellemste del er mere rigtig mad og den sidste del er fed som fløde.
Hvis din datter dier kortvarigt på hvert bryst, så får hun får meget af den vandholdige mælk og kan derfor godt få ondt i maven. Derfor er det vigtigt at hun nu dier længe på et bryst af gangen og derefter kan hun blive skiftet og så få toppen af modsatte bryst inden hun skal sove igen. På den måde får hun noget tørstslukkende efter at have spist et godt måltid og derefter er hun parat til at sove godt og længe. Når hun så vågner, så starter du med at give hende fra det bryst hvor hun kun tog toppen sidst, lader hende spise i bund der, skifter hende og tilbyder hende så modsatte bryst inden hun så skal puttes igen.
Du starter ikke en ond cirkel ved at give din datter bryst inden hun skal sove. Det er for tidligt at lære hende at sove uden og det er ikke godt for hende, hvis hun får en erfaring med sig om at det at overgive sig til søvnen er forbundet med gråd og ubehag. Det er vigtigt at hun allerede nu forbinder det at skulle sove med noget trygt og dejligt og det giver gode vaner at falde tilbage på :)
At blive puttet i en voksipose eller lignende, at bruge barnevognen og trille hende en tur, at lægge dig med hende og amme hende i din seng, at bruge en slyngevugge, sansegynge eller lignende - det er alt sammen tilladt. Det vigtigste lige nu er at hun lærer at sove trygt og at I gør noget der fungerer for jer alle sammen :)
Håber du kan bruge dette videre og at det giver lidt ro med på vejen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske