Svar: Vores mad til babyer?
4. august 2004
Alder:
8 mdr.
Kære Taner
Det er rigtigt at jeres søn skal tilbydes mere af jeres mad. Når han bliver 9 mdr gammel er overgangsperioden slut og han skal til den tid spise stort set som I andre.
Der er ikke noget i vejen for at maden er en smule krydret (og dermed smager af noget), men du bør spare lidt på salt og pebber.
Hvis I salter maden meget, kan du evt. tage lidt fra til din søn, før du kommer salt i, eller I kan komme bordsalt på, når I sidder og skal spise.
Din søn kan spise stort set alt, også brød og også selv om han ikke har tænder. Han kan sagtens tygge med sine gummer.
Et forslag til en madplan for hans alder 8-9 mdr. kunne se således ud:
Morgen: Grød og evt. en flaske/bryst
Formiddag: Brød med frugt, ost og lign.
Frokost: Rugbrødshapser/eller andet brød med pålæg
Eftermiddag: Yoghurt, evt. med lidt drys
Aften: Stykker af kartofler, grøntsager, kød og fisk samt ris eller pasta
Sen aften: en flaske/bryst
Til måltiderne og ind imellem serverer du mælk eller vand af kop.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske