Svar: Kradser om natten
25. marts 2012
Alder:
8 mdr.
Kære Sisse
Tak for dit brev :)
Det lyder for mig som om at din datter måske er ved at blive uhensigtsmæssigt afhængig af brystet, det jeg også kalder for at have et søvnassociationsproblem. Det handler om at hun lige nu falder i søvn med brystet i munden og flyttes sovende til sin seng. Hun forbinder derfor brystet med at skulle sove, brystet er hendes søvnassociation.
Søvnassociationer er ting vi forbinder med at skulle sove. Ting vi har behov for, for at kunne falde i søvn. Det er for os voksne f.eks. at læse lidt i en bog, før vi lægger os til at sove og for små børn er søvnassociationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode, fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne.
Hvis jeres datter er afhængig af brystet, så betyder det at hun ikke er i stand til at komme videre i søvnen uden at du tilbyder hende brystet flere gange om natten.
Vi vågner alle sammen 10, 15, 20 gange i løbet af en nat, vender os, trækker dyne lidt op, sparker den af, drejer om på den anden side, retter på puden osv. Det er helt naturligt og jeres datter vil således også have mange små opvågninger natten igennem. Det er her vigtigt at jeres datter er i stand til at komme videre i søvnen uden at du ammer hende. Altså stille og roligt uden at behøve hjælp fra dig.
Hun skal naturligvis stadig amme og det er helt fint at du ammer hende inden hun puttes til natten, men det er rigtig vigtigt at du arbejder på at få hende til at sove uden at have brystet i munden. Hun skal altså flyttes fra din favn og ned i sengen hvor hun skal sove lige der hvor hun mæt, glad og tilfreds og tydeligt træt lige registrerer at hun lægges i sin seng og kan beroliges videre og ind i søvnen med dine hænder og kærtegn.
Og hvis I sover sammen i samme seng, så skal du trække brystet ud af munden på hende lige der, hvor hun kikker på dig, smiler til dig og triller om på siden og falder i søvn. så hun ikke er afhængig af brystet i munden for at sove.
Du kan godt overveje om ikke det er tid at hun flyttes til egen seng. Du kan evt. koble hendes tremmeseng til din seng, ved at fjerne tremmerne fra den ene side. På den måde kan hun stadig ligge ved siden af dig og du kan berolige hende med dine hænder og nærhed, men samtidig også være lidt på afstand. For det er jo også rigtig svært for hende at sove uden brystet, hvis I sover tæt sammen. Det er meget svært at nægte hende brystet, hvis mælkebaren er lige foran hende og sover hun tæt op af dig og kan dufte din mælk, så vil hun naturligt også søge brystet mere end hvis hun ligger bare en meter fra dig .... :)
Håber du kan bruge dette videre og læs også meget gerne min bog "Helens bog om børn og søvn", som netop er udkommet i en ny udgave :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske