Brev:
Søvnkrise
25. marts 2012
Alder:
18 mdr.
Søvnkrise
Hej Helen!
Så blev jeg endeligt medlem af brevkassen efter at have brugt dine gode svar længe. De er guld værd, når man sidder langt væk fra danske sundhedsplejersker og pædagoger!
Vi har brug for et godt råd om vores søn.
Han har aldrig rigtig haft et godt sovehjerte og har altid sovet lidt mindre end hans jævnaldrende. Men han har dog sovet en times tid i løbet af dagen og 10-11 timer om natten de sidste måneder, kun afbrudt et par gange, hvor han bare skal have sin sut el.lign. Så vi har været godt tilfredse!
Men nu er han er begyndt at vågne om natten. Han vågner typisk mellem klokken 2 og klokken 4, og er minimum vågen i 2 timer, nogle gange falder han faktisk ikke i søvn igen før næste formiddag.
Han virker slet ikke generet af noget, er egentlig i godt humør og sidder bare og snakker med sine sovedyr eller sine sokker, og bliver henrykt, når vi kommer ind til ham. Han lægger sig gerne ned, og vil gerne have sut osv., men falder bare ikke i søvn...
Vi har prøvet alle mulige strategier. Vi har prøvet at skifte ham, hvilket dog aldrig før har været nødvendigt. Vi har prøvet at ligge os ind til ham. Vi har prøvet at ignorere ham, siden han jo ikke virker utryg eller utilpas. Men uden resultat.
Vi har prøvet at give ham lidt ekstra mad inden sengetid. Han spiser normalt helt fint, nogle gange meget, nogle gange lidt, men det synes ikke at gøre nogen forskel.
Normalt putter vi ham ca. 19.30 og han vågner ca. 6.00-6.30, men vi har prøvet at trække hans sengetid om aftenen. Men ingen resultat, han vågner stadig klokken 6.00 og er stadig vågen MINIMUM et par timer hver nat. Så han er nede på 8-9 timers søvn, som regel mindre. Vi har også prøvet at putte ham tidligere, fordi han måske var overtræt, men så vågner han bare tilsvarende tidligere næste morgen. Og holder alligevel fest om natten. Vi synes, vi har prøvet alt!
Men ingenting hjælper!!!
Hvis han i øvrigt virkede udhvilet næste dag, så havde det måske ikke været så stort et problem. Men sagen er, at han er helt udkørt, falder i søvn hen over spisebordet, og at det pludselig er et problem i forhold til den dagsrytme, han er nødt til at følge i vuggestuen, hvor de kun har mulighed for at sove en enkelt gang. Vi holder ham ind imellem hjemme, bare for at han kan få en ekstra lur i løbet af dagen og få indhentet lidt af det forsømte søvn. Men det er selvsagt ikke holdbart i forhold til job osv.
Det har nu stået på i ca. tre uger, og vi er helt ødelagte alle tre.
Er det normalt, at de pludseligt får sådanne nogle søvnproblemer? Er der noget, vi har overset, som kunne være årsagen?
Han har haft en del problemer med ørene i løbet af vinteren, men virker ikke generet nu. Kunne det alligevel være dem, der spøger?
På forhånd tusind, tusind tak for dit råd!
Kærlig hilsen
et par trætte udenlands-danskere