Svar: Svært at være sammen med andre børn
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det vil for det første være en rigtig god idé at du holder et møde med stuepædagogen og lederen af børnehaven omkring din bekymring. Du fortæller at din dreng har svært ved at lege med de andre børn og at du oplever at de nu begynder at trække sig fra ham - og der ligger naturligvis en pædagogisk opgave i både at hjælpe ham og også i at finde ud af, hvorfor han reagerer som han gør.
Du kan naturligvis støtte ham så meget som muligt hjemme, men det er hovedsageligt i børnehaven at han møder de andre børn og skal lære kommunikere og finde ud af at lege og derfor skal de naturligvis på banen her og det er noget I skal drøfte sammen. Din bekymring omkring hvorvidt han har sværere ved disse ting end andre børn, er også noget de vil kunne rådgive dig omkring.
At komme godt ud af det med andre mennesker kræver at man lærer social intelligens. Der findes masser af kloge mennesker som har en dårlig social intelligens. Det er mennesker som er enspændere, som ikke kan finde ud af at indgå i dialog, ikke lytter eller er opmærksomme på de signaler andre sender osv. Din søn lyder umiddelbart til at være interesseret i at være sammen med andre, han lyder også til at være kærlig og omsorgsfuldt, men det lyder som om at han ofte foretrækker de voksne eller større børn og at det er svært for ham at lege med jævnaldrene, hvilket han naturligvis skal hjælpes med at lære.
Man kan godt lære børn visse ting - også sociale ting, som sige pænt tak for en gave, sige tak for mad, sige undskyld osv. men man kan ikke på samme måde fortælle et barn, hvordan man interesserer sig for andre, man kan ikke fortælle et barn hvordan man trøster andre, ser om andre bliver glade, kede af det osv. Det kan man kun lære ved at se det, ved at opleve det og ved at vi taler med børnene om det og leg er især et ...
... vigtigt redskab til at lære social intelligens.
En løsning kan nogle gange være at lade ham lege med et af børnene fra børnehaven derhjemme, gerne hos jer. Lege et par timer på tomandshånd, hvor han kan overskue situationen og hvor de lærer hinanden lidt bedre at kende. Og det er her vigtigt at der kun leges et par timer, så han ikke når dertil, hvor han bliver for træt og ikke kan overskue situationen. Det er vigtigt at "stoppe mens legen er god". Det kan også være en god idé at du eller far deltager i legen de første par gange, at I spiller bold i haven, bager boller sammen eller lignende, så han og den anden ikke er alene hele tiden, men at der er en tilgængelig voksen.
Og så handler det ofte meget om at lære ham at forstå de lege, som de andre børn leger og hele tiden guide ham i, hvordan han kan være med. Hvad signaler de andre sender, hvad signaler han sender og hvad det betyder. Altså helt konkret i situationen tale med ham om hvad der gør de andre kede af det og gør dem glade og også sætte ord på, hvorfor han reagerer som han gør, hvad der sker og guide ham til at aflæse de andre. Så når han leger med nogen derhjemme, så skal du hjælpe ham med at aflæse de andre og finde ud af det.
Kom til foredrag med Helen Lyng Hansen
Tirsdag 6. maj: Børn & Mad, FOF Aarhus
Når han har svært ved at modtage en kollektiv besked, så er det vigtigt at være opmærksom på dette og at man i forhold til ham, måske lige skal sætte sig ned, tage ham i hånden og give beskeden igen. Når du gerne vil give ham en vigtig besked og gerne vil have at han hører det og lytter til dig, så er det derfor vigtigt at du sikrer dig at der er kontakt mellem jer, før du giver beskeden.
På Psykologisk Forlag er netop udgivet bogen "Leg - hvordan leg former hjernen, stimulerer fantasien og beriger livet" af Stuart Brown. Måske kunne du få noget ud af at læse den :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
Plus-Plus BIG: Sjov og lærerig leg for de mindste
Når det kommer til små børns udvikling, spiller leg en afgørende rolle. Det er en væsentlig måde for børn til at udvikle deres finmotorik, evnen til at fordybe sig, lære om farver og former osv. BIG har vist sig at være godt til netop det, og derfor vælger mange vuggestuer og børnehaver også BIG, ...
Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:
26. september 2024 | Opdragelse | 2 år, 6 mdr.
Kære Helen. Tak for din brevkasse, som jeg nu endnu engang har brug for....
17. september 2024 | Opdragelse | 2 år, 6 mdr.
Hej Helen Vi har solgt vores hus og skal flytte om cirka halvanden måned....
16. september 2024 | Opdragelse | 23 mdr.
Hej Helen. Vi har en søn på snart 2 år, som i perioder vælger den ene af os...
21. august 2024 | Opdragelse | 2 år, 6 mdr.
Hej igen Helen Og som altid tak for dine meget grundige svar! Hvor er det...
16. august 2024 | Opdragelse | 16 mdr.
Kære Helen Tak for din brevkasse og tidligere svar:) Vores søn er nu...
Viden om børn:
Stamceller
Vores krop er bygget op af celler og Stamceller er oprindelige celler, hvorfra kroppens andre celler udvikler sig. Stamceller findes i det tidlige fosteranlæg, i navlestrengsblod hos nyfødte og i knoglemarven. Man kan sige at stamceller er en umoden celle, der i princippet kan udvikle sig til en hvilken som helst celle i kroppen.
Der forskes i at kunne udnytte stamceller fra fostre, da fosterstamceller kan være et vigtigt led i at helbrede mange forskellige sygdomme.
Bæresele
En bæresele giver barn og forældre mulighed for at være tæt sammen, hvilket er ideelt især de første måneder, hvor barnet har brug for tæt kontakt og man også gerne vil have hænderne fri til at lave praktiske ting en gang imellem.
I starten bruges selen kun kortvarigt. Et barn har brug for afveksling, nogle gange vil det have ro og være i fred, andre gange har det behov for varme og nær kropskontakt.
Indtil barnet kan holde hovedet selv, er det vigtigt, at...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.