Svar: Vores lille engel vil ikke sove om natten
25. marts 2012
Alder:
7 mdr.
Kære søvnløse
Tak for jeres brev og velkommen til :)
Der er ingen tvivl om at jeres dreng er afhængig af brystet for at kunne sove og hvis han ikke får brystet, så skal han vugges for at kunne sove. Det er helt naturligt at små børn bliver ammet og falder i søvn ved brystet, men stille og roligt skal de lære at sove uden denne afhængighed og jeres dreng skal, med den alder han har nu, lære at sove uden.
Vi har alle brug for det der hedder søvnassociationer, som er faste ritualer, vi har inden vi skal sove. Vi voksne læser måske i en bog og børn vil naturligt ofte blive vugget eller få mælk som en del af deres putteritual. Søvnassociationer er vigtige, men det der starter som en naturlig og god søvnassociation, f.eks. at blive ammet i søvn, kan godt på sigt ændre sig til at blive en dårlig vane og dermed uhensigtsmæssigt.
De gode søvnassociationer er:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. Øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
De mindre gode søvnassociationer er:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
Søvnassociationer er gode, når de lærer barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted, hvor man skal sove. Søvnassociationer er mindre gode, når barnet bliver afhængig af den voksne. Hvis jeres dreng kun kan sove ved at have brystet i munden eller ved at blive vugget, så giver det afbrudt søvn får både jer og ham og det er uhensigtsmæssigt.
Derfor er det rigtig vigtigt at han nu lærer at sove uden brystet i munden og også lærer at sove i sin seng. Det handler altså alt sammen om søvnassociationer og det er meget vigtigt at I nu overvejer, hvad søvnassociationer I giver jeres dreng. I stedet for brystet skal han kærtegnes, beroliges med jeres hænder, nærhed osv. og i stedet for at blive vugget igen og igen, skal han nu lærer at sove uden at være i konstant bevægelse.
Det er en god idé at lære ham det om dagen først, fordi I der også naturligt selv har større overskud, det er sværere om natten, hvor I selv er træt og derfor naturligt ofte vil vælge den lette men uhensigtsmæssige løsning...
Og det betyder ikke at jeres dreng skal græde sig i søvn, for han skal naturligvis stadig være fuldstændig tryg ved at sove. Men der er nogle ting som I er nødt til at ændre på :)
For det første er det meget vigtigt at I forsøger at indarbejde en fast rytme for dagen og det betyder et fast stå op tidspunkt og et fast puttetidspunkt om aftenen, men også faste tider dagen igennem. Det er uhensigtsmæssigt at jeres drengs rytme kan ændre sig et par timer fra dag til dag og det er vigtigt at I nu forsøger at skabe dage, som ligner hinanden. Det betyder også at det kan være nødvendigt at I nogle gange vækker ham om morgenen, så dagen starter på samme tid hver dag, ligesom I kan være nødt til at gå en lang tur med ham i barnevognen til middag, for at holde ham sovende der og lære ham at sove en længere lur midt på dagen ... :)
Det vil være rigtig godt at han ammes 4 gange i døgnet og disse fire amninger bør ligge tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Derudover skal han have skemad morgen, frokost og aften og skal også have mellemmåltider og mad i hånden.
Han skal aktiveres rigtig meget i sine vågne perioder, så han bruger sig selv både motorisk og mentalt og derfor også er parat til at sove, når han sover og så skal I hjælpe ham med at sove og nu lærer ham at overgive sig til søvnen uden at have bryst i munden. Han skal om formiddagen nu lære at sove uden at få bryst inden formiddagsluren og han skal inden middagsluren og når han puttes om aftenen stadig ammes, men lærer at overgive sig til søvnen uden at have brystet i munden.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden at gumle på, vand af kop.
Puttes til formiddagslur kl 9.30 og skal ikke ammes først. Sover her måske 45-60 minutter
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 13-13.30. Tidspunktet kan variere lidt efter hvor sen og hvor lang en formiddagslur han tager. Puttes i barnevognen før han sover helt.
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på, vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet er mere og mere familiemad og dermed den mad I spiser. Suppleres igen med brødskorper, en kartoffelbåd, kogte grøntsager eller lignende at gumle på selv. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten kl ca 20 som nu og skal nu puttes før han falder helt i søvn. Det vil sige at han lige skal nå at registrere at han bliver lagt i sin seng og at han ikke sover med brystet i munden.
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt gerne fra begge bryster og puttes derefter tilbage i egen seng, hvor han nu skal sove uden at få yderligere mælk til næste morgen tidlig hvor han så ammes igen.
Natamningen skal trappes ud og i første omgang handler det om at du fylder ham ekstra godt op sen aften. Han må meget gerne blive ammet fra begge bryster her, så han er fyldt godt op. Når han så vågner og søger brystet om natten så giver du ham det, men stille og roligt trækker du brystet til dig. Forsøger igen og igen at lirke brystvorten ud af munden på ham, så han får mindre og mindre mælk. I starten vil han søge brystet igen og igen, så får han det og når der så er ro på ham, så lirker du brystet ud af munden. Det kan godt være at du skal gøre det mange gange, men tilsidst vil han acceptere at falde i søvn uden at have brystet i munden.
Samtidig med at du lirker brystet ud af munden på ham, så skal du stadig have ham ved siden af dig. Du ligger ned og ammer og han får på den måde masser af nærhed, du kan kærtegne ham, holde ham i hånden, lægge hånden på hans hofte og vugge ham lidt imens han ligger ved siden af dig, så han hele tiden mærker at du er der, men så det er brystet, der fjernes mere og mere igen og igen.
Stille og roligt kan du så arbejde på at han kun ligger ved siden af dig og selv ikke får brystet, men kan komme videre i søvnen netop med kærtegn og nærhed. Du kan med fordel gøre det, at du fjerner tremmerne fra den ene side af hans seng og koble sengen til din. På den måde kan han lære at sove i egen seng og du kan ligge i din seng, samtidig med at du så kan berolige og betrygge og lige hjælpe ham videre i søvnen, når og hvis han vågner om natten og har brug for det.
Og nogle gange kan det også være en god idé at lade far tage over om natten. Når du har ammet omkring midnat og sikret mælkeindtaget der, så kan far putte med jeres dreng, give ham masser af nærhed og fysisk kontakt men af gode grunde ikke bryst og far dufter heller ikke af mælk og det kan gøre at jeres dreng så bedre kan sove.
Jeres dreng må godt trille om og sove videre på maven, hvis han sover godt sådan. Det er helt naturligt at han selv vender og drejer sig og forsøger at finde en passende stilling at sove i. Modsat, så skal I naturligvis også hjælpe ham med stillingsskift om natten og skal som udgangspunkt lægge ham til at sove på ryggen, når I putter ham. I forhold til risikoen for vuggedød, så er riskoen lille, når barnet selv kan trille rundt og skifte stilling ...
Læs også min bog "Helens bog om børn og søvn" som netop er udkommet i en ny og udvidet udgave :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske