Svar: Tandbørstning et mareridt
4. august 2004
Alder:
20 mdr.
Kære Mette
Det er bestemt ikke altid let med tandbørstningen i familien og du er ikke den eneste som oplever dette problem:o)
Som du selv siger, så skal tænderne jo børstes, det kan ligesom ikke diskuteres, men spørgsmålet er jo også hvornår og hvordan.
For dig er det logisk at tænderne skal børstes ellers kommer der huller, og du ser allerede nu skrækscenariet for dig med et skrigende barn i tandlægestolen:o) Men din datter forstår ikke at det handler om ikke at få huller, hun oplever sikkert jeres konflikt som, hvem bestemmer over hvem og derfor kan det nogle gange hjælpe at give barnet indflydelse på hvornår og hvordan.
I stedet for at fokusere på, hvem der bestemmer, så fokuser på tænderne. Undlad at spørge hende 'skal vi børste tænder nu?', men sig til hende 'nu skal du have børstet tænder'. Måske kan du lave en aftale med hende om at hun får børstet tænder, når hun ligger i sin seng, eller imens at musikuroen spiller eller lignende, således at I får brudt den dårlige vane I er kommet ind i, hvor det hele ender i en konflikt eller en magtkamp.
Lad være med at bruge en vending som 'du skal'. Sig direkte til hende at du godt ved hun ikke kan lide det, men nogen gange må man gøre noget man ikke bryder sig om. Foreslå også en løsning, som 'jeg ved du ikke kan lide det, men så læser vi en historie bagefter' og lad hende selv vælge den bog der skal læses.
Tanken er at hun på den måde oplever at have medbestemmelse og det dermed ikke bliver en spørgsmål om hvem der bestemmer eller ej.
Håber du kan bruge noget af dette.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske