Brev:
Kritisk brug for hjælp til manglende søvn
26. marts 2012
Alder:
5 mdr.
Kritisk brug for hjælp til manglende søvn
Kære Helen
Jeg skriver til dig, som min umiddelbare sidste mulighed.
Jeg fødte mit første barn i oktober sidste år. En dejlig pige der nu er knap 6 mdr. Hun er fantastisk dejlig, storsmilende og trives rigtig godt. Men vi har ikke sovet de sidste 3 mdr., og jeg er faktisk ved at være færdig. For at du får så meget information som muligt vil jeg kort fortælle, hvad der er sket siden nytår.
Da Linea var 3 mdr. gammel sov hun faktisk hele natten. 7-8 timer i sin egen seng uden vi hørte en lyd. Kort efter i starten af januar valgte hendes far og jeg desværre at flytte fra hinanden, og i den forbindelse var der naturligt uro og dårlig stemning omkring hende, så da nattesøvnen pludselig blev meget forstyrret med lange vågne perioder på flere timer om natten, tilskrev jeg det, at være årsagen. Ikke at hun var ked af det, bare vågen og ville gerne lege, specielt med dynen.
Som tiltag til det begyndte jeg at lade hende sove i voksiposen om natten og undgå alt lys. Det gjorde det af med de lange vågne perioder, men hun vågnede stadig ca. 1 gang i timen og blev ammet hver 2. time. Som sagt havde jeg afskrevet natteuroen, at hendes far flyttede, vi blev boende samme sted, så uden jeg egentlig opdagede det ammede jeg faktisk hver 2. time døgnet rundt. Jeg måtte jo så i gang med noget grød da tøsen tydeligvis var sulten. Det var ikke helt nemt at finde det hun gerne ville have så det tog en god uge, men da hun først spiste kom vi hurtigt, i samråd med min sundhedsplejerske, op på 3 måltider. Det var dog mere end hvad maven kunne klare og det resulterede i at hun havde afføring om natten og var ked af det 2 timer forud for det.
Jeg skar maden ned til kun frokost og aften, regulerede konsistensen af mosen og sørgede for hun kun fik ½ dl, og det virkede. Ikke mere afføring om natten og vi er på 3 måltider igen nu. Men hun vågner stadig en gang i timen. Den sidste uge har hun været ret snottet og hun har de sidste 3 nætter sovet med en pude under hovedenden. Det har hjulpet lidt. Første aften med den sov hun 1½ time i træk efter putning, næste aften 2 og i går 3. Men efter jeg går i seng er hun vågen 10-15 gange indtil ved 6-tiden hvor hun vågner helt op. Der er ofte uro kort tid efter jeg er gået i seng, men oftest skal jeg her bare putte dynen om hende så falder hun hen igen.
Jeg oplever nætterne meget forskellige. Men fælles er at hun aldrig sover mere end 2 timer sammenhængende. Nogle gange er vågen 4 gange i timen. Vågner ved at rode rundt med dynen, ”klø” sig på næsen og så blive ked af det. Den første del af natten er også altid bedst, hvilket er uheldigt da jeg først går i seng 21:30 og ikke får gavn af det.
Jeg syntes jeg har prøvet alt. Voksipose, kamillete, varme bade, nok mad og drikke dagen igennem, sove sammen med mig, vende hende lidt på siden, nynne og nusse, fået tjekket ørerne hos lægen. Jeg har længe rådført mig med råd du giver til andre og dine bøger, men jeg kan nu ikke komme på flere ting at prøve. Det eneste jeg ved, er at det ikke er holdbart det her står på meget længere, for det er simpelthen for hårdt. Alting drukner i at jeg ikke får mere en 4-5 timers konstant afbrudt søvn hver nat, og lige nu er det bestemt ikke sjovt at være på barsel.
Heldigvis trives hun rigtig fint. Hun sover måske lidt mere om dagen end hun burde, kontra den også dårlige nattesøvn for hende, men ellers er hun super glad. Ved fødslen var hun 51 cm og 3,2 kg, ved 5 mdr. undersøgelsen 70 cm og 8,6 kg. Hun ruller, sidder næsten selv, har fået to tænder og kan komme op på alle fire og møffe sig fremad.
For god ordens skyld kommer her et nogenlunde typisk døgn for os:
6-6:30 Vågner og hygger gerne i sengen en times tid – jeg magter
simpelthen ikke at stå op
7:30 Grød med frugttopping og vand i kop
8:30-9 Ammes og puttes til formiddagslur, sover gerne 2 timer
11:30 Grød med frugttopping og vand i kop, ikke den samme som til morgen. Herefter er vi gerne på tur med klapvogn til byen og handle. Hun er vild med at ligge på maven med kalechen nede og kigge ud på verden.
13 Ammes og puttes til lur, sover igen gerne 1½-2 timer
Eftermiddagen tilbringes hjemme med leg
16 Ammes og puttes til eftermiddagslur. Kan igen godt sove 1½-2 timer
18 Grøntsagmos og vand af kop
19:30 Ammes og puttes til natten
Hvordan hun spiser i løbet af natten er meget forskellig. Det kommer simpelthen an på hvor meget overskud jeg har. Hvis jeg er meget træt er det nemmeste når hun vågner bare at give hende brystet, men min fornemmelse er at hun egentlig ikke har brug for at spise mere end 2 gange. På en god dag kan jeg godt holde hende fra brystet indtil omkring kl. 1 og så igen omkring kl. 5.
Jeg har gjort meget ud af at bygge en fast rutine for dagen den sidste 1½ måned for at få ro på og det eneste tidspunkt på ugen jeg bryder den er fredag hvor der er babysvømning 10:30 hvor hun egentlig ellers godt kunne sove.
Jeg håber du kan finde hoved og hale i det. Ordene, tankerne og følelserne omkring alt det her vælter rundt i mig da jeg er så ked af situationen. Og da jeg er alene med hende og husholdningen er der ikke meget tid til at indhente søvn i løbet af dagen. Jeg aner simpelthen ikke hvad jeg skal gøre. Jeg savner at nyde min barsel og min datter i stedet for at frygte hvad der kommer når jeg går i seng. Jeg savner overskud til at kunne lege og være nærværende i stedet for at kigge på klokken og længes efter hun bare sover om dagen.
Jeg håber inderligt du kan hjælpe os!
De venligst hilsner, Gro