Brev:
Sove selv - 6 mdr.
26. marts 2012
Alder:
6 mdr.
Sove selv - 6 mdr.
Kære Helen
Tusind tak for dit svar omkring søvn og rutiner. Vi følger simpelthen dit foreslåede skema til punkt og prikke. Det går også bedre nu, og hun får mere sammenhængende søvn, hvilket er rigtig dejligt for os alle tre.
Den eneste måde skemaet kan hænge sammen på, er ved at jeg går tur med hende i barnevognen hver eftermiddag i 2 1/2-3 timer, så det gør jeg simpelthen hver dag. Du foreslog også, at jeg kunne prøve at lægge mig ved siden af hende og sammen få en eftermiddagslur, men det fungerer ikke. Hun gider det simpelthen ikke og begynder at lege i stedet. Om dagen kan jeg kun kontrollere hendes søvn ved gå tur med hende. Jeg giver ikke op, når hun skal have sin formiddagslur, men det er virkelig en kamp. Hun sover dog aldrig den foreslåede time. Oftest bliver det kun til en powernap, selvom jeg gennemsnitlig er 45 min. om at få hende til at falde i søvn.
Jeg kan dog mærke, at hun virker mere træt, efter vi er begyndt at følge dit skema, og selvom hun ikke falder i søvn lige med det samme, så sker det dog på et eller andet tidspunkt, hvilket jo er fremskridt:)
Nu hvor hun får mere sammenhængende søvn, vil jeg meget gerne lære hende at falde i søvn af sig selv, uden at jeg skal amme hende i søvn eller bære rundt på hende til hun bliver døsig. Hun vejer snart 9 kg og er 6 1/2 mdr., så det er også ret hårdt for ryggen.
Som jeg tidligere har fortalt, er det kun mor, der kan berolige hende om aftenen. Hun vil kun være i mine arme, når hun er træt.
Lige nu fungerer det således, at jeg går i gang med amningen kl. 20, hvor jeg sidder ved siden af hendes tremmesengen, som står inde på vores værelse. Eftersom hun tydeligt er træt på dette tidspunkt, falder hun hen, mens hun dier. Når jeg prøver at komme hende ned i tremmesengen, vågner hun og begynder at græde. Når jeg derefter tager hende op, vågner hun som regel helt op og virker lysvågen. Hun pludre, vinker, smiler mv. Herefter kan jeg kun "køre hende træt" ved at bære rundt på hende, indtil hun falder til ro, hvorefter jeg ammer hende igen, og hun falder i søvn.
Det er forskelligt, hvor længe jeg skal gøre dette. Gennemsnitligt tager det mig omkring 1,5 time. Dvs. hun falder reelt først i søvn omkring kl. 21.30. Jeg er klar over, at jeg bør lægge hende, når hun er ved at falde i søvn, og ikke når hun først er faldet i søvn, men hun bliver bare så ked af det. Hun græder og hiver efter vejret, indtil jeg tager hende op igen. Jeg har også prøvet at berolige hende med mine hænder fx. komme en hånd på hendes brystkasse, således at hun kan mærke, at jeg stadig er der, men det dur heller ikke. Når hun vågner om natten søger hun tryghed i brystet. Det er ikke fordi hun sulten. Det skal siges, at hun heller ikke vil bruge sut.
Hvad kan jeg gøre for at få hende til at falde i søvn selv på en måde, så hun stadig føler sig tryg?
Kærlige hilsner