Svar: Sove selv - 6 mdr.
26. marts 2012
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Det er godt at høre, at planen hjælper jer og du kan mærke at der sker fremskridt stille og roligt. Det er rigtig godt at du kan fornemme hvornår din datter viser træthedstegn og skal puttes :)
Når du ammer din datter og derefter putter hende fra din favn og ned i sengen, så oplever hun lige nu dette skift meget voldsomt og derfor protesterer hun, vågner yderligere op og kan ikke falde i søvn igen.
Du kan gøre flere ting:
Du kan vælge at amme hende liggende i din seng om aftenen når hun skal sove og så lade hende falde i søvn der. Du skal naturligvis sikre dig at hun ikke kan trille ned af din seng. Og når du så går i seng senere på aftenen, så kan du amme hende igen og efter denne amning flytte hende over, hvor du ønsker hun skal sove. På den måde vil hun være kommet så langt i sin søvn, at hun vil være lettere at flytte.
Du kan også vælge at flytte hende fra din favn og ned i sengen med det samme og det betyder lige inden hun falder helt i søvn, altså der hvor hun næsten sover men ikke sover helt. Så hun lige registrerer at hun flyttes, men er træt nok til at sove videre og kan lulles til ro ved at du har dine hænder på hende og beroliger og betrygger, vugger hende lidt der hvor hun ligger. Hvis hun først når at falde i søvn i din favn inden du flytter hende, så går det ikke, så er det du er nødt til at holde hende i favnen eller lade hende sove, hvor hun er faldet i søvn (f.eks. i din seng).
Du kan også vælge at arbejde på at introducere en flaske. Det vil gøre det muligt for far at tage mere og mere over og hun vil kunne få flasken i sengen. Det vil sige at hun kan blive puttet i sin seng, du kan sidde ved siden af hende, give hende flasken og hun kan få lov at falde i søvn uden at opleve det skift der er fra favn og ned i seng, som lige nu vækker hende. Vælger du denne metode, så bør hovedgærdet eleveres lidt så hun ikke ligger helt fladt med hovedet.
Du kan også putte hende i en voksipose eller lignende, som fysisk vil holde sammen på hende, så hun ikke føler skiftet fra favn og ned i seng så voldsomt. Du kan skifte hende, putte hende i soveposen og amme hende og derefter flytte hende.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske