Brev:
Putning og amning - 5 mdr.
27. marts 2012
Alder:
5 mdr.
Putning og amning - 5 mdr.
Hej Helen!
Tak for dit svar ang mad, krydderier, måltider osv... Det går fint med både grød og mos til Vigga (middag og aften), og hun spiser flere forskellige typer og toppings.
Hun er næsten 6 mdr, så vi kan om et par uger prøve til med morgengrød. Hun fik dog rigtig hård mave af mos med kartofler, så vi prøver lige et par uger at lave det af andre grøntsager.
Jeg kan dog godt synes, at det er svært at vide hvornår/hvordan jeg skal skære ned på nogle amninger efterhånden? Jeg har altid ammet, når hun vågnede og inden hun skulle sove. Jeg er så begyndt at skære amningen væk når hun vågner fra formiddagsluren - og går direkte til grøden - og noglegange det samme efter eftermiddagsluren - direkte til mos (hvis hun kan vente - afh.hvor sulten hun er og hvor lang tis hun har sovet). Hvad tænker du om det? Min sundhedsplejerske synes slet ikke jeg skal skære nogen fra endnu, da hun stadig godt kan bruge lidt ekstra kalorier (hun vejede 2530 g ved fødslen og nu ca 6,6 kg) - men bare tilbyde hende brystet, så meget som jeg plejer.
Som sagt har vi siden fødslen prøvet til med flaske - alle typer, forskellige typer erstatning, tider på døgnet osv - uden held. Hun ved ikke hvordan hun skal sutte på den (sutter jo heller ikke på sutten) og vrænger kraftigt på næsen af smagen af det - og blir' tilsidst så ked af det og gal over den dumme flaske. Vi har også prøvet at give hende det i kop - men nej - det er smagen hun heller ikke kan lide. Nogle gode råd? Eller skal vi bare acceptere, at det ikke kommer til at ske? Og du foreslår jo også vælling - men kan vi evt give det af kop istedet (som hun jo først er ved at lære at drikke af)?
Grunden til, at det kunne være fint hvis hun ville tage flasken engang imellem - er jo ift pasning. Når hun stadig har brug for mælken fra mig/amningerne især om aftenen - hvordan skal andre så nogensinde kunne passe hende om aftenen fx? Eller gør de så bare ikke det indtil efter det første år, hvor man rådes til at amme? (Puha - og det kunne bare være tiltrængt med en kærestetur i biffen fx....;-))
Pt ammer jeg hende næsten i søvn - og det fungerer sådan set ok. Hun falder tit lidt i søvn, når hun spiser ved mig inden lurene - og vågner så lidt op, når hun puttes i soveposen - og falder i søvn. Det fungerer ok pt - men på sigt er det jo noget bøvl, når andre skal putte hende. I barnevognen kan andre dog godt køre hende i søvn, hvis hun er træt til det. Hvad gør vi her? Om natten er det det samme. Jeg putter hende fra brystet i vuggen ca. 20 - 20.45, hvor hun måske sover 2-3 timer i første nap - og så er resten af natten lidt rodet. Når hun vågner i vuggen - og det ikke ( tror vi da ikke) er pga sult - kan jeg kun trøste og få hende til at sove igen vha bryst. og tro mig - vi har prøvet alt det du skriver i bogen med at vugge, ae, holde trykket på dynen osv - men jo mere kontakt hun får - jo mere frustreret bliver hun - og vågner mere op - og så er løbet kørt og hun er vågen i et par timer. Hvorimod - hvis jeg skynder mig at lægge hende til brystet - sover hun videre... Men det er jo ikke sådan det bør være på sigt...vel? Hvad tænker du? Og ved 6 mdr "bør" de kunne undvære natamningerne - det kan jeg slet ikke se som en realitet pt.... Men føler mig desværre enormt presset af alle disse folk, der siger, at "nu kan de sove på eget værelse uden natmad" osv...:-(
For tiden når hun vågner om natten, er det også med de vildeste armbevægelser og hun laver nærmest flitsbue, hvis jeg prøver at berolige hende uden bryst - men skal jeg så bare blive ved at vugge, ae osv? Hun får jo kørt sig selv mere og mere op og bliver mere og mere ked af det...
Er der håb for os ha, ha?
Hilsen Nadia