Svar: Putning og amning - 5 mdr.
27. marts 2012
Alder:
5 mdr.
Kære Nadia
Tak for dit brev og alle dine tanker :)
Det er dejligt at det går fint og stille og roligt fremad med skemaden, men stadig er mælkeindtaget meget vigtigt og det er stadig mælken der udgør jeres datters største indtag. Derfor er det vigtigt at du stadig ammer som du gjorde tidligere, svarende til ca. 6 amninger i døgnet, nogle børn har i denne alder faktisk brug for 7 amninger og at du holder mængden af skemad nede, så der netop stadig er plads til mælk.
Det er derfor en rigtig god idé at du kun giver 0.5-1 dl. skemad af gangen og din datter så vil have brystet end at du f.eks. giver 1-1.5 dl. skemad og hun så afviser brystet. Det er også en forudsætning for på sigt at kunne undvære bryst om natten, at hun får mælk / væske nok hele dagen igennem, så det er derfor meget vigtigt ikke at skrue mælkeindtaget om dagen for meget ned.
Jeg ved du har min bog om "børn og mad" og hvis du ser på dagsplanerne, så kan du se at også i 6 måneders alderen skal hun ammes ca. 6 gange i døgnet, men når hun bliver 7 måneder, begynder du at kunne erstatte formiddagsamningen og eftermiddagsamningen med lidt mellemmåltider af en ske ... :)
Med hensyn til at andre skal kunne passe hende, så er det nødvendigt at du lærer hende at tage flaske og en måde at lære hende det på kunne være ved at malke ud så hun får din mælk i flasken. Så kender hun smagen og skal kun forholde sig til at sutte med ny teknik.
Det kan også være en idé at du prøver med forskellige typer af modermælkserstatning, fordi de smager meget forskelligt. Du kan prøve at købe nogle af de produkter der fåes i brik, så går der ikke så meget til spille, hvis hun ikke kan lide det.
Du kan også give hende lidt sukker i modermælkserstatningen for at søde den og gøre at hun så måske vil acceptere smagen. Hun må få 1 tsk sukker i 100ml mælk. Det er dog meget vigtigt at du trapper dette ud igen, så hun lærer at drikke mælken uden sukker.
Vælling kan fra 6 måneders alderen være et forsøg værd. Vælling med smag af f.eks. pære vil hun måske synes om.
Flasken kan have betydning og det kan være en rigtig god idé at prøve med forskellige typer af flasker og flaskesutter. Nogle børn vil have glæde af en flaskesut, der minder om den sut de måske bruger. Du kan få flade, brede, anatomiske modeller, du kan få lange og smalle flaskesutter, du kan få elastiske flaskesutter, nogle er lavet i latex, andre i silikone osv. Og du er nødt til at prøve dig frem, for at finde ud af, hvad din datter kan lide og vil acceptere.
Du kan forsøge at give flasken sen aften, hvor hun spiser mere eller mindre i søvne, det kan nogle gange gøre at hun accepterer den.
Når du giver flasken så prøv at få sutten til at ramme hendes gane, da sutterefleksen sidder i ganen. Og sutten skal egentlig ret langt ind i munden ...
Far kan forsøge, da han ikke lugter af mælk. Du kan også prøve fordi hun er tryg ved dig og måske vil acceptere den hvis du bliver ved med at prøve igen og igen, roligt og betryggende og viser hende / signalerer at det er okay ... Nogle gange kan det hjælpe at give brystet lidt og så lirke brystet ud og prøve at erstatte med flasken.
Det kan være et forsøg værd at give flasken imens hun ligger i sin barnevogn eller ved siden af jer i jeres seng, så hun ikke holdes i favn imens ...
Så der er mange måder at forsøge på og hvis I gerne vil lære hende det, så er I nødt til at forsøge igen og igen - hver dag, gerne en gang dagligt.
Hvis hun ikke lærer at tage flaske, så må hun få mælk af kop, hvis hun en dag skal passes. Og ellers så er det sådan, at hun jo egentlig ikke skal passes, så længe hun er så lille ... Det er jeres behov som voksne, men ikke hendes behov. Hun har ikke brug for at blive passet .. :)
Og pasning om aftenen er som udgangspunkt ikke den bedste idé, fordi hun der naturligt ofte vil have ekstra meget brug for sine forældre og især sin mor og brystet, som er en naturlig del af hendes aftenritual / putteritual.
Hvis I gerne vil i biografen eller andet, så kan det derfor være en idé at I gør det i løbet af dagen, hvor hun jo stille og roligt får mellemmåltider i stedet for mælk. Netop i 7 måneders alderen erstattes mælken formiddag og eftermiddag, som sagt og det giver mulighed for at I forældre kan lade andre tage over ... men stadig er det jeres behov :)
Og ja, med den alder hun har, så må hun meget gerne stadig ammes næsten i søvn og puttes derefter i seng. Det er præcist det du skriver "spiser ved mig inden lurene - og vågner så lidt op, når hun puttes i soveposen - og falder i søvn" - det er lige sådan det skal være! Og ja, hun har brug for dig, når hun skal sove :)
Og ja, du skal sikre hende mælk nok hele dagen igennem for at hun begynder at kunne undvære det om natten. Stadig er det dog helt normalt at hun om aftenen kan have brug for at die hyppigt. Om aftenen er din mælk mere koncentreret og det betyder at hun ved at die hyppigt får små mængder koncentreret mælk og det mætter ekstra. Derfor vil hun ofte kunne sove et lidt længere søvnstræk derefter. Men igen, - naturligvis ikke hvis hun ikke får lov til at få mælk nok om dagen .. :)
Og nej, det er noget vrøvl at hun skal kunne "sove igennem hele natten uden bryst". Det skal hun ikke. De fleste børn vil faktisk i 5 måneders alderen ikke sove mere end med 3-4 timers mellemrum, 5 timer hvis man er heldig, hvorimod i 6 måneders alderen vil det være rigtig fint at arbejde på at barnet sover 5-6 timer uden mælk.
Når hun vågner om natten og du ved at brystet virker og du kan mærke at hun får kørt sig selv op og vågne ekstra meget, hvis ikke du giver hende bryst, så skal du naturligvis give hende brystet. Men igen - indtaget af mælk om dagen spiller også ind på hvorvidt hun kan undvære det om natten ..
I min bog om "børn og søvn", kan du læse kapitel 6 om hvordan du i 6 måneders alderen kommer væk fra mælk midt om natten :)
Og ja der er håb - tingene ændrer sig stille og roligt og det er rigtig vigtigt at være realistisk omkring hvad I kan forvente lige nu. Hvis du går og tror at hun skal sove længere, kunne spise mere, kunne undvære amning osv. så vil du naturligt gå og føle dig helt forkert, når hun ikke kan dette - men det er ikke forkert. Hun reagerer helt naturligt i forhold til sin alder :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske