Brev:
Væk med natmælk
28. marts 2012
Alder:
8 mdr.
Væk med natmælk
Kære Helen.
Jegh skriver til dig igen fordi min datter på 8 måneder stadig får mælk om natten.
Jeg har skrevet til dig flere gange før, fordi hun altid har haft svært ved at sove uden hjælp og har ønsket mælk hver time. Hun er en dejlig stor pige på 75 cm og 10 kg.
Da hun var ca 5 måneder tog vi kampen med hende og hun fik kun mælk x 3 og ellers vugget for resten da hun vågnede 5-10 gange og var meget ked, hvis man ikke tog hende op. det gik så rigtig godt i en måneds tid og da hun var ca 6½ måned var det tid at skære kl 3 amningen væk, men så blev hun forkølet med hoste og hun fik lidt mere mælk pga slim og snot osv. Hun har stort set været syg lige siden dvs 1½ måned, hvor hun starter forfra med forkølelse lige når hun er blevet rask, så hun har fået for meget mælk, fordi jeg har været for træt til at kæmpe imod, da hun ofte vågner meget ofte og ikke bare kan beroliges uden at hun enten får bryst eller kommer op i 5 min og så ned igen.
Nu er vi nået til et punkt hvor hun stadig er forkølet og hoster men har det bedre og vågner ikke så ofte mere og hvis hun ligger imellem os i sengen kan hun for det meste beroliges ved lyde og berøring men ikke på spisetiderne, der vil hun have mælk for at sove igen.
Vores rytme er således:
5 mælk og sover til ca 6 30
8 morgenmad (tykmælk med frugtmos eller rugbrød med ost)
9 sove ca 2 timer
11 30 frokost (kartoffel/grøntsagsmos med kød og rugbrød)
13 30-14 mælk og sove ca 1-1½ time
16 frugtmos
1730 aftensmad (kartoffel/grøntsagsmos med kød)
19 mælk og sove ca 19 30
22 30 mælk ( har ca våget 1-3 gange inden hvor hun blever taget op og lagt ned igen på ca 5-10 min) så går jeg i seng og hun ligger ved siden af mig og sover
2 mælk
5 mælk (har ofte været vågen lidt ind imellem men hvor hun kan beroliges ved berøring.
Får mælk fra begge bryster hver gang.
Ang hendes mad i løbet af dagen så fik hun grød med frugtmos, havregrød eller ællebrød til morgen og ris/majs/hirse eller boghvede til mellemmåltid, men hun spiser 2 mundfulde max og derfor er jeg stoppet. Hun spiser stort set heller ikke noget af det hun får nu men hun får det tilbudt.
Hun spiser ca 1½ dl frokost og ca 2 dl til aften. Drikker næsten heller ikke mælk kl 13 30 men ligger bare og leger med brystet.
Jeg har prøvet alt slags frugt både købt og hjemmelavet både meget sødt og surt og grød både hjemmelavet og købt.
Hun har også fået mad i hånden men er begyndt at kunne få store bidder af, men kan ikke styre dem og kløjes i det.. vil gerne tage hænderne i grøden men leger bare med det. rugbrøshapserne krammer hun bare og kaster med men spiser dem hvis jeg putter dem i hendes mund (gider kun 2-3 om morgenen)
Jeg har forsøgt at give vand om natten istedet for mælk men det vil hun ikke og sutteflaske nægter hun så jeg kan ikke give vælling før sengetid.
Jeg har forsøgt kun at give lidt mælk kl 2 og så trække mig væk men så bliver hun meget ked.. (din metode med give lidt igen og igen men til sidst starter nedløbsreflekt og så sprøjter der mælk ud.) Jeg har prøvet slet ikke at give mælk kl 2 men så sover hun bare ikke eller sover kun på min arm og vågner ligeså snart jeg lægger hende.
Vi ville gerne at min mand tog hende men hvis han går ind til hende bliver hun meget gal (også selvom det ikke er mælketid) hvis han tager hende op om natten og vugger som jeg gør så bliver hun så ked at tårerne løber og hun skriger og kigger mod døren, så hun er ved at kaste op.
Hvad gør vi? jeg er imod at min pige skal græde men hun skal vel også vendes til at far kommer? (om dagen er far den bedste i verden og hun griner og vil være hos ham når han er hjemme.. hvilket han er kl 16 så de har altid aftenerne sammen.)
Hun falder i søvn ved brystet men når at kigge rundt når jeg lægger hende i sin seng, men sover med det samme, så min mand kan ikke være den der ligger hende.
Hvordan får jeg skåret ned på mælken og skal jeg gøre det selvom jeg lugter af mælk eller min mand selvom hun græder?
Synes det kører fint som det gør nu, da jeg ligger ned og ammer og derfor sover ok, men hun kan jo ikke få mælk for evigt og det tager jo hendes appetit til morgen tror jeg, eller er det maden hun ikke kan lide? ( vil jo heller ikke have kl 16 grøden) hvis jeg laver majsgrød til morgen spiser hun nogle få gange 40 gram men ikke med sin gode vilje som hun gør til frokost og aften, derofr gået over til tykmælk så jeg ikke skal stå hver morgen og lave grød hun ikke gider spise. er det dumt?
Nogle forslag til mad til hånden? agurk og peberfrugt og æble får hun bidder af og kløjes i (ingen tænder) rugbrødsstængerne kaster hun med og en osterhaps fik hun også galt i halsen medmindre jeg maser den ud inden hun får den.
Med venlig hilsen
Luise