Brev:
Vegetarbaby uden komælk?
28. marts 2012
Alder:
7 mdr.
Vegetarbaby uden komælk?
Hej Helen.
Vi har en sød spiseglad dreng på 7 måneder, men jeg er lidt i tvivl omkring nogle ting med kosten. Min kæreste er vegetar og ønsker også at vores dreng skal være det. Jeg vil gerne støtte dette projekt, hvis det ikke kompromitterer hans sundhed. Hvad siger du - hvad skal vi være opmærksomme på?
Vi spiser jo selv en del bønner og linser, men er der noget med at han endnu ikke kan klare så meget af den slags? Vi spiser iøvrigt masser af æg og elsker hjemmelavet nøddemælk - blendede nødder med vand og evt. lidt sirup. Må han spise/drikke med her? Også når æggene er stegt i olie?
Han er iøvrigt meget glad for gumlemad. Lige nu er vi i udlandet, hvor der ikke er så meget rugbrød at finde. Jeg kan kun finde noget med kerner - må der gerne være det? Er det ok at give ham hvidt brød, for det er jo virkelig altid let tilgængeligt her?
Du skriver tit at det kan være en god idé at give frisk frugt i hånden, men hvilken slags? Jeg er bange for at han får det galt i halsen, men det skal jeg måske ikke være?
Vi har umiddelbart også tænkt at holde lidt igen med komælk - bl.a. fordi jeg selv er laktoseintolerant, så det er nemmere, men også fordi vi er lidt i tvivl om hvor godt det er for ham. Det er jo ulempen ved alle de 'informationer'/'eksperter' i disse dage, jeg er faktisk lidt i tvivl om hvilken side jeg skal holde med i denne sammenhæng. Vi har ikke tænkt os at være hysteriske på denne front, men bare holde igen, men hvad gør vi så for at han får nok kalk og evt. andre vigtige sager?
Venligst fra de madglade