Svar: Vågner for tidligt og resten af dagen smutter af sporet
28. marts 2012
Alder:
7 mdr.
Kære Stine
Tak for dit brev :)
Det kan være dejligt med "en fast strategi", men det er desværre sådan, at med børn så er der aldrig noget der er mere fast, end at der stadig skal være mulighed for fleksibilitet.
Når jeg sender en dagsplan, så skal den ses som en rettesnor og give et overblik over, hvordan en dag kan skrues sammen - men man kan ikke putte barnet i kasser. Og derfor vil I naturligt nogle gange skulle afvige fra planen - f.eks. når han vågner tidligere om morgenen eller pludselig springer en amning over, eller måske vågner for tidligt af sin ene lur eller vækkes, fordi der sker noget andet ...
Og de dage, hvor det sker, må du prøve at pejle dig ind på hvad hans behov er. Måske skal han have morgenmad lidt tidligere, hvis han vågner tidligere og måske også puttes lidt før - måske vil han så sove en længere formiddagslur og frokosten vil blive serveret til nogenlunde samme tid som den plejer og måske vil dagen være være anerledes.
Og det skal der være plads til. Måske er din dreng ved at blive syg eller andet der gør at hans rytme lige nu ændrer sig. Det kan også være at han udvikler sig rigtig meget lige nu både mentalt og fysisk og derfor sover anerledes og også har et andet behov for leg, aktivitet osv. når han er vågen .. eller han reagerer på at I lige nu er ude at rejse og ikke hjemme ... :)
Så det bedste råd er at du forsøger at holde en nogenlunde ens plan dag for dag, så du hjælper ham med at holde en rytme der fungerer for jer alle og som sikrer alle hans behov. Men at du samtidig også lader det være muligt at være fleksibel fordi han naturligt har brug for dette.
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske