Svar: Spørgsmål om kost og flaske om natten
28. marts 2012
Alder:
10 mdr.
Kære Mia
Tak for dit brev og velkommen til :)
I forbindelse med sygdom og især ondt i ørerne, så er det helt naturligt at jeres datter søger flasken mere aften og nat. Når hun ligger ned, så øges trykket i ørerne og det gør ondt og når hun så får flaske, så letter det på trykket og hun kan sove videre igen. Flasken virker altså smertestillende og beroligende på hende.
Men i takt med at hun bliver rask skal hun naturligvis også begynde at indtage mere og mere rigtig mad og netop maden er også vigtig for at styrke hende immunforsvar inde fra. Så I skal finde en balance mellem at hun naturligvis får den mælk hun har brug for, spiser nok og spiser godt og så også at hun stadig hjælpes til at sove og føler sig tryg ved søvnen.
Det vil være en god idé at elevere hendes hovedgærde, evt. ved at lægge en pude ind under hendes madras i hovedenden, så hele madrassen løftes lidt op. Hun er for lille til at sove med hovedpude. Det vil hjælpe på trykket i ørerne.
Så vil hun have brug for 400ml mme dagligt med den alder hun har og I må her prøve at vurdere om hun lige nu skal have de 400ml fordelt på 3 flasker eller om I ikke stille og roligt kan komme tilbage til at hun får 2 flasker - f.eks. aften og sen aften.
Der er flere gode ting at gøre her:
I kan nå frem til dette ved at indføre en godnatgrød som en del af hendes putteritual, så hun er ekstra mæt, når hun bliver lagt i seng.
I kan derudover trappe ud af den 3. flaske, så hun får mindre og mindre. Det vil sige i stedet for at hun nu får 100 ml så får hun 90, så 80, så 70 ml osv. indtil hun helt kan undvære.
I skal samtidig naturligvis sikre at hun får vand nok i løbet af dagen, så hun ikke vågner fordi hun reelt er tørstig.
Og så skal I også overveje om det er flaske nr. 2 eller 3, der bør fjernes eller om de to måske skal slås sammen til en der gives mellem kl 22-02 ... vågner hun selv og søger flasken kl 22, så er det fint at bibeholde den, men hvis I giver hende den mere eller mindre imens hun sover og inden I selv går i seng, så kunne I lade hende selv vågne og melde sig til flasken og derved nogle gange være heldig at hun så rent faktisk kan nøjes med kun den ene ...
En plan for dagen kunne se således ud
Morgen 7.30: Havregrød, vand eller sødmælk af kop.
Formiddag 9: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos. Vand af kop
Formiddagslur
Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt pålæg, suppleres med stykker af grøntsager, frikadelle, pastaskruer, 1/2 hårdkogt æg eller lignende. Må også gerne få varm mad til frokost, grøntsagsmos med kød, fisk osv. Vand af kop.
Tilbydes en kop mælk og en banan og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: en lille portion tykmælk med revne æbler, frugtmos eller lignende, 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt. Vand af kop
Aften 18: Familiemad, gode børnevenlige retter som pasta med kødsovs, boller i karry, frikadeller, fiskefilet, laks fra ovnen, lasagne osv. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten
Godnatgrød gives som del af putteritualet, efterfølges af flaske og puttes 19.30-20
Sen aften eller først på natten 23-01: Vågner og får sin 2. flaske (får ialt 400ml mme i døgnet, det sikrer behovet for jern indtil 12 måneders alderen).
I skriver at hun tidligere drak 300ml fordelt på to flasker - her har hun så fået mme i grød og mos, går jeg ud fra og det kan også være en måde at sikre hendes behov på. Men nogle gange har hun måske også brug for de 3 flasker for at få sine 400ml ...
Håber I kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske