Brev:
Har mange opvågninger om aftenen
28. marts 2012
Alder:
7 mdr.
Har mange opvågninger om aftenen
Kære Helen
Vores søn på ca. 7,5 måneder er lidt af en prøvelse om aftenen, det handler om søvn! Han er glad og godt tilpas i løbet af dagen og sover to lure, en om formiddagen og en om eftermiddagen. Deres længde er meget varierende, men er total på ca. 2-3,5 timer dagligt. Når han bliver puttet om dagen er der faktisk ikke rigtig nogen problemer. Så snart han bliver lagt går der ca. 5-10 minutter og så sover han.
MEN når han bliver puttet til aften, så er det en helt anden historie. Vi kan sagtens få ham til at sove, men han vågner op hvert 5. minut og græder. Så skal han have sutten og jeg skal holde ham i hånden i nogle sekunder, og så sover han med det samme igen. Det gør han med 5-10 minutters mellemrum hele aftenen. Vi har dog fundet to løsninger:
1: Jeg tager ham op og han får lov at sove i mit skød i stuen. Han sover stort set roligt med det samme og jeg kan lægge ham efter en times tid uden han vågner op mere.
2: En af os lægger os sammen med ham og der er så heller ingen problemer, stort set.
Vi har rationaliseret os frem til, at det handler om tryghed for ham. Vi vil da også meget gerne give ham det, problemet er bare, at det beslaglægger vores aften fuldstændig. Så hvis vi kan få ham til at sove uden os om aftenen, så ville det klart være at foretrække.
Det skal lige siges, at har han taget en lang eftermiddagslur, kan han også have mange opvågninger i den sidste del af hans lur, hvor han tydeligvis ikke er klar til at stå op endnu.
Jeg har købt din bog "Børn & søvn" og umiddelbart er min tanke, at han ikke rigtig kan komme i de dybe søvnstadier om aftenen uden vi er ved ham.
Dette trygheds"problem" opstår også om natten, hvor han ofte ender i vores seng, for ellers skal han have sutten virkelig mange gange, men ligger han i mellem os, er der ofte ikke noget problem.
Hans søvn rytme ser sådan ud:
19.00-19.30 i seng
06.00-06.30 står op (spiser to-tre gange i løbet af natten)
09.00-09.30 sover i mellem 45 min og 1,5 time (nogen gange mere)
13.30-14.30 sover ca. 1,5 time (nogen gange mere)
Men som sagt er problemet ikke at få ham til at sove men det at han vågner op.
Vi håber du kan hjælpe os med en analyse og ikke mindst nogle råd.
Venlig hilsen
familien Pedersen