Svar: Har mange opvågninger om aftenen
28. marts 2012
Alder:
7 mdr.
Kære familien Pedersen
Tak for jeres brev og dejligt at høre at I har købt min bog om "børn og søvn":)
Det lyder helt rigtigt, som I selv er nået frem til, at jeres dreng både har et stort behov for tryghed og nærhed og også har svært ved at skifte søvnstadie. Og der er naturligt lidt forslag fra min side her ... :)
Det kan være en god idé at koble hans tremmeseng til jeres seng. Det vil sige fjerne den ene side på tremmesengen og sætte de to senge sammen. I skal naturligvis sikre jer at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt og at han ikke kan komme i klemme mellem sengene eller at de kan skubbe sig fra hinanden.
Det at han kan blive puttet i sin egen seng men med jer ved siden af, fordi I kan ligge i jeres seng, berolige ham med hænder, kærtegn osv. kan gøre at han kan falde i søvn og I behøver således ikke flytte ham undervejs i søvnen. Han kan få lov til at falde i søvn, der hvor I ønsker han skal sove. Og I kan naturligt når han er puttet om aftenen og er faldet til ro med jer hos sig, trække jer og gå ud af soveværelset og lave de ting I nu skal og når I så går i seng senere og hvis han så vågner om natten, så er I der stadig og kan berolige ham og betrygge ham.
Noget andet er at nogle børn kan have glæde af det der kaldes hvid lyd. Det er forskellige lydfrekvenser kombineret på en ensartet måde. Det betyder at der er en ensartet blanding af lyde og dermed ikke nogen pludselige skarpe eller afbrudte lyde. Idéen er at skabe en konstant lyd, som når vi står med den lille i armene og hvisker shh, shh, shh... - ubevidst laver man her en hvid lyd.
Også en tændt støvsuger, føntørre eller lignende kan have effekt. Lyden af afslappende musik, lyden af et hjerte der banker - alt sammen kan det have effekt og berolige børn, når de skal sove - og når de skal skifte mellem et søvnstadie til et andet. Og det er ikke fordi at børn generelt skal lægges til at sove med en masse lyd omkring sig, men nogle gange kan hjertelyd eller hvid lyd eller "hverdagslyde" faktisk have en effekt. Sådan at hvis jeres dreng falder i søvn med dette, så vil han når han skifter søvnstadie vågne lidt op og registrere at den beroligende lyd stadig er der og derefter vil han så kunne sove videre igen. Når I så senere går i seng, så skal I naturligvis slukke for lyden.
Hvid lyd, hverdagslyde, hjertelyde osv. kan købes på CD men kan også købes via downloads fra internettet, som apps osv.
Og så er der naturligvis også den mulighed som allerede virker hos jer, at I er der for ham og hjælper ham videre, netop ved at vise ham at I er der og at han derfor trygt kan sove videre ... :)
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske