Svar: Manglende søvn dag og nat
29. marts 2012
Alder:
3 mdr.
Kære Linda
Tak for dit brev og velkommen til :) Der er flere ting der spiller ind hos jer og jeg vil meget gerne dele mine tanker med dig.
Det er vigtig for mig at sige, at metode med at "gå til og fra" er jeres dreng for lille til. Han skal ikke puttes alene og I skal ikke træne søvnvaner på denne måde endnu.
Det er ogås vigtig for mig at sige, at han er for lille til at sove på eget værelse. Det er vigtigt af hensyn til risikoen for vuggedød, men han udviser også meget stort behov for fysisk nærhed og kontakt, han har brug for at vide at I er der. Og det leder mig hen til at far skal tilbage i soveværelset, også selvom han snorker lidt.
Det er dejligt at du har læst min bog om børn og søvn. Især kapitel fem om 3 måneders alderen vil være rigtig godt at læse lige nu. For det lyder som om at jeres dreng naturligt er ved at komme ind i en rytme, hvor han slatspiser og slatsover lidt hele dagen igennem.
Han er en meget opmærksom dreng og følger rigtig meget med i hvad der sker omkring ham. Han bruger sig selv mere fysisk og mentalt, drejer hovedet bevidst efter ting, skelner tydelig mellem om han er hjemme eller ude, om han er i favn hos mor eller en fremmed osv. og det betyder at han let lader sig forstyrre - og især når han skal spise. Han ammes, spiser, slipper - kigger efter ting, tager måske fat i brystet igen, dier lidt, slipper, tager fat igen og "gider" så alligevel ikke mere, det er sjovere at lege og være opmærksom på verden.
Det betyder at man meget let kan komme ind i en rutine, hvor barnet mere eller mindre slatspiser, slatsover, slatspiser og atter slatsover - hele dagen igennem og derfor kan det være en rigtig god idé at arbejde på at han nu får lidt mere mad og i første omgang mere mælk. Han skal ammes lidt hyppigere - det vil øge mælkemængden og give ham mere ro i maven - og forhåbentlig bedre søvn.
Det er en god idé og vigtigt at give mælk som en del af hans putteritual, men lige nu kan det være en god idé at du både ammer ham, når han vågner af en lur og derefter tumler lidt med ham, aktivere ham osv. og så ammer ham igen inden han så puttes til næste lur. Så han på den måde får mælk to gange mellem hver lur. Du kan amme fra det ene bryst når han vågner og fra modsatte bryst inden du putter ham igen.
Det kan være en rigtig god idé at du lægger dig ned og ammer ham i din seng og på den måde lader ham falde i søvn tæt op af dig og med brystet. Det må han gerne med den alder han har og du får samtidig også hvilet dig lidt i løbet af dagen. Du kan blive liggende sammen med ham, så han på den måde hjælpes til at sove lidt videre og få mindst en lang lur midt på dagen. Lad ham blive liggende der hvor han falder i søvn, i din seng. Du skal naturligvis sikre dig at han ikke kan trille ud over kanten og ikke kan komme til skade, hvis du vælger at trække dig fra ham og gå, når han sover godt. Men det kan være en god idé at du ikke flytter ham i forbindelse med amning, men netop lader ham sove, hvor han falder i søvn.
Hvis du vil flytte ham fra din favn og ned i seng eller barnevogn efter amning, så prøv at gøre det inden han falder fuldstændig i søvn. Se og lyt til hans vejrtrækning, hans øjne. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Han skal altså ikke være vågen, men være lige ved at falde i søvn - han skal flyttes fra din favn lige der, hvor øjnene ruller, han misser med øjnene og lige når at registrere hvor han bliver lagt.
Stille og roligt putte ham fra din favn ned i sengen. Han må meget gerne være svøbt, så han føler sig omsluttet som når han ligger i liften (som han stille og roligt skal ud af) og han må meget gerne blive puttet med en sut og en sutteklud.
Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser. Du kan evt. overveje om I skal købe nogle brio bed-rockers, så kan du vippe sengen lidt og give ham lidt vuggende bevægelser på den måde ... Ligger han i barnevognen så tril den frem og tilbage eller gå en lang tur for på den måde at holde ham sovende.
Du skriver at det er rigtigt hårdt for jer og at du ofte er begyndt at tude over det hele af ren afmagt. Jeg synes derfor I skal overveje om han mon skal have en flaske, fordi det kan aflaste dig. Far kan give flasken og fordelen er også at flasken kan gives i barnevognen eller i tremmesengen, hvor I nu ønsker han skal sove. Igen så han oplever at falde i søvn der hvor I ønsker han skal sove og ikke oplever at blive flyttet undervejs i sin putning, fordi det lige nu gør at han så vågner op og ikke sover videre.
Jeg vil også anbefale at I prøver at give ham bad mellem formiddagsluren og middagsluren og ikke om aftenen lige nu. Giv ham mælk når han vågner af sin formiddagslur, giv ham herefter et bad, lad ham bruge sig selv motorisk og mentalt, pludre med ham osv. og am ham gerne når han kommer op af badet. Og brug så lidt tid på at frottere ham med håndklædet, få lidt massage, pludre lidt osv. og 1-1.5 time efter badet, så ammer du ham og han puttes så til sin middagslur.
Jeg håber du kan bruge lidt af disse forslag videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske