Svar: Mælk om natten - 13 mdr.
29. marts 2012
Alder:
13 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev :)
Jeres dreng vågner sandsynligvis fordi han lige nu drømmer rigtig meget og naturligt derfor sover meget uroligt - og flasken giver så den tryghed og ro han behøver, for at kunne sove videre. Det er helt naturligt, flasken har været der altid og er noget af det mest trygge han kender.
Stille og roligt skal han dog trappes ud af sin flaske og i første omgang vil jeg anbefale at I trapper mængden af flaske nummer to ud, så han får mindre og mindre og tilsidst helt kan undvære. Det samme skal ske med flasken som han får inden han puttes. I stedet for at få 150ml, får han 125, så 100, så 75 og så kan han i stedet gå over til at få lidt lun mælk af en kop. Så han på den måde stadig får lidt mælk at sove på men ikke længere af flaske.
Samtidig med dette, så vil det være en rigtig god idé at introducere en puttebamse og et nyt putteritual, med godnathistorie eller lignende, når han puttes. Det vil være rigtig godt at flasken ikke fjernes, men erstattes af et ritual der er ligeså trygt og dejligt som det ritual han er vant til og det vil være rigtig fint at han f.eks. får flaske og godnathistorie og derefter får mælk af kop og godnathistorie og stille og roligt kan han så få godnatgrøden, mælk af kop, få børstet tænder (så ritualet bliver mere adskilt) og stadig blive puttet med en godnathistorie og sin bamse - så det er en gradvis ændring.
Rigtig meget held og lykke med det projekt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske