Svar: Mad igen igen ...
31. marts 2012
Alder:
3 mdr.
Kære Tina
Jeg kan godt se, når jeg ser på vækstkurverne i livets bog, at din dreng umiddelbart er vokset mere i længden end han har taget på og at han derfor falder ned på vægtkurven. Han vokser dog og han ligger også stadig indenfor normalområdet og du beskriver en dreng der virker glad og til at have det godt, så min bekymring er ikke stor ...
Jeg synes dog det vil være fint at du drøfter det med jeres læge. Hvis jeres dreng ikke har været det, så skal han til 3 månedersundersøgelse og vaccination nu og det vil være rigtig fint at få lægen til at give en vurdering af din drengs vækst og også vurdering af hans mælkeindtag :) Med jeres baggrundshistorie, skal du altid søge jeres læge, når du bliver i tvivl. Det er helt okay :)
Du skriver at han ofte indtager 100-120 ml 6-7 gange på et døgn. Det svarer ca. til mellem 600-800 ml i døgnet og lyder derfor til at være en mængde, som sikrer ham kalk, vitaminer, jern osv. nok. Men drøft det med lægen :)
Du er selv opmærksom på at det kan være en idé at skifte til en anden sutteflaskesut evt. en sut med større hul og det er fint at du forsøger dig frem.
Det vil også være en god idé at du nogle gange prøver at give flasken i barnevognen, i sengen, i din favn, ved siden af dig osv. og gerne imens du holder ham i hånden, da han føler sig tryg ved dette.
Det kan være en god idé at forsøge med en anden type modermælkserstatning, for de smager meget forskelligt og nogle børn bliver trætte af smagen og spiser derfor mere, hvis man varierer mellem forskellige produkter ... :)
Og så vil det også være rigtig godt hvis du sikrer dig at han ikke har forstoppelse. For nogle gange så handler det lidt sparsomme indtag om at der ikke er passage, altså at han simpelthen har tendens til hård mave og bliver irriteret, når der så kommer for meget mad ned, som presser ekstra på. Så være sikker på at holde hans mave rigtig godt igang ... Det kan være en god idé at give ham laktulose i en periode, for at holde maven igang - når der kommer noget ud, så er der naturligt ofte også bedre plads til at mere kan komme indenbords ....
Håber du kan bruge disse tanker videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske