Svar: Problemer med søvn - 3 mdr.
31. marts 2012
Alder:
3 mdr.
Kære Linda
Tak for dit brev og fint du skriver tilbage, jeg skal prøve at uddybe :)
Det er ikke sikkert at din dreng vil acceptere en sut. Det er ikke alle børn der bryder sig om en sut og så må det være sådan. Du kan ikke gøre andet end at forsøge med forskellige slags - naturgummi og silikone, prøve med flade anatomiske modeller eller lange og runde modeller, for at se om der er noget han vil acceptere. Og ellers må du leve med at han er et af de børn der foretrækker brystet .. Det lyder som om at du har forsøgt rigtig længe.
Sutteklud vil børn normalt først tage til sig i 12-18 måneders alderen og der er således lang tid til. Ideen med kluden allerede nu er ikke at han vil putte sig med den men at den vil gøre overgangen fra favn og ned i seng mindre svær, fordi der ligesom følger lidt af dig med ned, hvor han skal sove. Kluden der dufter af dig, kan på den måde berolige og hjælpe ham med at blive flyttet fra favn til seng, men puttes sig med den eller sutte bevidst på den for at berolige sig selv, vil han ikke kunne gøre endnu :)
Din dreng skal have mælk når han søger det. Det at spise hyppigt hos dig er også med til at øge din mælkemængde og dermed sætte produktionen op og det kan sagtens være at en del af den uro I oplever lige nu også hænger sammen med at han har et appetitspring og netop har brug for mere mælk. Det kan dog være en god idé at arbejde på en nogenlunde fast rytme, hvor han får mælk inden han skal sove, fordi det giver mulighed for at han så sover en lidt længere lur.
Hvis det ikke fungerer at trille ham i barnevognen, så kan det nogle gange hjælper at du lægger dig med ham og ammer ham i søvn i dobbeltsengen. Bliv hos ham og når han så begynder at vise tegn til at ville vågne efter 40 minutter, så giv ham brystet igen og se om du ikke ved at amme ham, kan holde ham sovende lidt længere. Det er en okay måde at forlænge hans søvn på lige nu, når han ikke er ældre. For han har også brug for at sove længere og mere sammenhængende.
Din dreng skal naturligvis ikke ligge og græde i sin barnevogn, så må du tage ham op og trøste ham og få ro på ham igen. Han er for lille til at sidde op, men du må godt elevere madrassen i barnevognen, så han bliver løftet op og ligger skråt og på den måde føler at han kommer lidt op og kan kikke mere ud.
Det kunne være en idé at du fik en ørelæge til at se på hans ører - det at han konsekvent vågner og græder, når han har ligget ned i 40-50 minutter kunne godt tyde på at han har noget med ørerne. Men også refluks kunne måske være en årsag, prøv at tale med jeres læge om det. Du fortæller at han ofte gylper og det kan sagtens være at han lider af refluks og vågner fordi mælken står og kører og irriterer i spiserøret, når han ligger ned og skal sove ...
Også her kan det være en god idé at elevere hovedgærdet, hvor han ligger. F.eks. ved at komme en pude eller lignende ind under madrassen i hovedgærdet, så han ikke ligger helt fladt :)
Når han bliver 4-6 måneder gammel, så vil han sandsynligvis begynde at vise behov for lidt skemad og hans rytme vil ændre sig. Han vil kunne få skemad når han vågner af en lur og mælk inden han skal sove igen og på den måde vil hans indtag af mad ændre sig. Han vil også stille og roligt begynde at være vågen i længere tid af gangen og søvnen ændrer sammensætning og ændrer sig også i løbet af dagen. Så ja, tiden arbejder også for jer ... :)
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske