Svar: ADHD
2. april 2012
Alder:
4 år, 4 mdr.
Kære A´s mor
ADHD er en diagnose der stilles af psykologer og psykiatere, ofte via børnepsykatrisk afdeling og hvis pædagogerne i din drengs børnehave mener at der er grund til at få udredt din søn, så kan de i førte omgang drøfte det med børnepsykologen. Der er tilknyttet en børnepsykolog til børnehaven.
Du kan naturligvis også selv drøfte det med børnepsykologen, men derudover vil det være en rigtig god idé at du taler med pædagogerne omkring det. De observerer din dreng sammen med andre børn og ser hvordan han fungerer i det daglige og de vil have en god fornemmelse af, hvorvidt din dreng reagerer som man kan forvente af hans alder eller om han er en dreng, der på visse områder kan have det svært og derfor skal have anden og mere støtte. Og du kan som mor altid bede om en samtale med lederen og stuepædagogen for at drøfte din dreng og den bekymring du har.
Der findes 3 typer af ADHD:
1. ADHD - med overvejende opmærksomhedsforstyrrelse
2. ADHD - med overvejende hyperaktivitet og impulsivitet
3. ADHD - som kombineret type med opmærksomhedsforstyrrelse og hyperaktivitet/impulsivitet
Børn som har ADHD med overvejende opmærksomhedsforstyrrelse, vil have svært ved at holde opmærksomheden på en opgave eller en leg de er igang med. De hører ofte ikke efter, når man henvender sig til dem og de virker ofte 'sjuskede' i deres måde at løse opgaver på. Når du giver barnet en opgave, så går barnet måske igang med opgaven, men det lykkes sjældent at lave opgaven færdig. Barnet bliver ofte distraheret af andre ting og kan ofte også virke glemsom.
Børn som har ADHD med overvejende hyperaktivitet, vil ofte have meget svært ved at holde sig i ro. De har meget svært ved at sidde på en stol, de vrider og vender sig, snor sig i et væk og rejse sig ofte og går rundt i situationer, hvor det normalt forventes at man sidder stille. Barnet har ofte ofte svært ved at lege og engagere sig i leg med andre børn på en hensigtsmæssig måde, de snakker rigtig meget og de virker faktisk som om at de hele tiden er drevet af en "indre motor" - det er som om at der aldrig falder ro over dem.
Børn som er meget impulsive, vil ofte komme med et svar før spørgsmålet er blevet stillet, de afbryder andre børn, de har svært ved at vente på at det bliver deres tur og de afbryder ofte andre eller overskrider andres grænser, ved at bryde ind i en samtale eller i en leg.
Dette er naturligvis meget firkantet stillet op, for alle ting er naturligt normalt til en vis grænse hos alle børn. Det er naturligvis begrænset hvor længe børn kan fastholde interessen for en bestemt ting, en bestemt leg. Det er også naturligt at børn nogle gange afbryder voksne og ikke er opmærksomme på hvad vi siger, ligesom børn naturligt kan have svært ved at sidde stille i længere tid og har brug for at røre sig og bruge deres krop. Og det er helt naturligt at børn også glemmer ting ...
Der er ikke noget i det du fortæller som umiddelbart får en masse advarselslamper til at lyse hos mig, men jeg synes naturligvis at din bekymring er noget der skal lyttes til og derfor er mit råd til dig, at du i første omgang beder om at få en samtale med personalet i børnehaven og drøfter de observationer og bekymringer du har, i forhold til hvordan de oplever din dreng.
Du fortæller at han ofte og altid har haft tendens til at falde i søvn, når I f.eks. kører i bil og jeg tænker at du skal være meget opmærksom på at din dreng har en fast rytme. Altså at han kommer i seng til fast tid hver aften og op til samme tid hver morgen. At han bliver puttet tidligt nok til at få sit behov for søvn tilstrækkeligt dækket. Børn kan faktisk godt få ADHD symptomer af at få for lidt søvn ...
Håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske