Svar: Søskendejalousi - 12 mdr.
5. august 2004
Alder:
12 mdr.
Hej
Din søn er udviklingsmæssigt stadig der, hvor mor er den trygge base og dermed tilstede for ham, når han har behov for det. Han oplever et eller andet sted at verden drejer sig om ham, han er ikke i stand til at lege sammen med andre, men leger ved siden af og han føler sig udefor, når storesøster sidder hos dig. Det samme sker, hvis de voksner står og knuser og kysser, så føler barnet sig også nogen gange uden for og kan f.eks. skælde ud eller blive ulykkelig, 'for far skal ikke røre min mor'.
Det er således en naturlig reaktion i forhold til din søns alder.
Samtidig så har din datter jo også brug for din omsorg og din kontakt og det kan være svært at dele sol og vind lige, når den lille står og skriger ved siden af.
Det bedste du kan forsøge lige nu er at lade dem begge sidde hos dig, således at når I læser historie, så er der plads til dem begge. Når der skal børstes tænder, så sidder lillebror på bordet imens at storesøster står ved siden af, så det på den måde er noget de begge er inddraget i.
Samtidig er det også vigtigt at du prøver at holde lidt øje med, hvornår lille bror er optaget af noget andet, sover eller lignende, og så her invitere din datter op på skødet. 'Kom og sid her hos mig, imens lillebror sover, så er der ro til det'. Din datter ved jo godt at han ellers begynder at græde og går jo også fordi hun ikke synes det er særlig rart.
Nogle gange kan du jo også blive nødt til at sige til din søn 'jeg ved du godt at du gerne vil op. Du kommr op til mor lige om lidt, jeg skal bare lige hjælpe storesøster først'.
Det er en hårfin balance og det er ikke nemt, men det er en fase, som dog desværre godt kan vare længe.
Prøv at lave noget med din datter, hvor lillebror ikke er med, simpelthen for at hun ikke bliver overset, men samtidig også bedre kan acceptere at du er nødt til at tage dig lidt af lillebror, når I så er hjemme.
Der findes en bog der hedder 'Søskende - sygelig strid eller kærlig konkurrence' måske kan du få noget ud af at læse den.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske