Brev:
Dårlig taber
2. april 2012
Alder:
4 år
Dårlig taber
Hej Helen.
Vores søn der lige er fyldt 4 år er en virkelig dårlig taber:-) Eller går meget op i at være god, den bedste!
Jeg har læst en del om at give sine børn et højt selvværd og ser det nærmest som min vigtigste mission som mor. Jeg synes vi har anerkendt og hjælper ham, så det kommer faktisk nok lidt bag på mig, at jeg ikke helt er lykkedes med det (endnu):-).
Han har længe været meget optaget af hvem der kommer først (det er dog gået meget af ham igen), han er fortsat ret opmærksom på hvam der er størst og stærkest - især inden for dyreverdenen! Han er en meget videbegærlig dreng og spørger, spørger og spørger:-) OG han får mange svar, som han forsøger at huske. Men han har også selv en mening herom, som han af og til står meget fast på!
Igår var det fx. at en isbjørn ikke kan svømme. Jeg forsøger at fortælle, at den faktisk både kan være på land, men at jeg engang har set, at den også kan svømme. Som et typisk eksempel begynder han at svare mig meget bestemt og fortæller overbevisende at den ikke kan svømme, fordi den ikke kan lide koldt vand. Nogle dage kan man "lære ham ny viden" andre dage vælter hans verden, hvis jeg fastholder at den kan svømme. Jeg er meget bevidst om, at jeg ikke fremstiller det som om, at han siger FEJL og jeg har det rigtige, - omvendt er der jo tidspunkter, hvor voksne ved mere... :-)
Samme tendens gælder når vi skal spille. Han er ikke en dreng der selv efterspørger spil - men kan lokkes til at spille billedlotteri. Og et enkelt eller to spil er ofte vældig hyggeligt :-). Her spiller vi jo helt lige - den der vinder vinder, men vi gør ikke så meget ud af det. Spiller vi vendespil er det straks lidt værre. Han har svært ved hvis jeg fx. får det stik som han ville have haft (politibilen, bussen, flyet mv.) Han har svært ved kun at vende 2 brikker, og kan han fornemme - eller tælle sig frem til - at jeg har flere stik end han, bliver han ked og vil ofte ikke spille mere. SortePer er lidt det samme - her bliver han meget ked og sur, hvis han sidder med den tilbage.
Det er det samme hvis vi fx. spiller stikbold. Han synes det er super sjovt sålænge han har bolden, og skyder os andre, så vi dør og han vinder. Men er det omvendt vælter hans verden - og han har 1000 (dårlige) undskyldninger for hvorfor det ikke gælder! "Jeg var ikke klar, jeg har ondt i mit ben, I kender ikke reglerne, der må ikke være voksne med - de er alt for gode" mv... (Behøver jeg at sige, at han ligner sin far;-)?) Det er det samme hvis han en enkelt gang er lidt med til fodbold - hvilket ikke han hans store interesse (endnu).
Jeg har ikke hørt, at det skulle være et problem i børnehaven - men heller ikke det modsatte.
Hvordan er den rigtige måde at reagere i forhold til spil?? Det dilemma jeg møder er, at han hvis han taber ikke gider spille mere, og jeg vil så gerne lære ham glæden ved at spille, samtidig med at der jo er så meget læring ved det! Har du et godt råd?
Med venlig hilsen
Mor