Svar: Vågner pludselig oftere
2. april 2012
Alder:
4 mdr.
Kære Pia
Tak for dit brev :)
Det lyder for mig som om at din datter nu er ved at være så stor rent fysisk at hun har behov for at få mælkemængden sat lidt op. Og netop ved at melde sig hyppigere ved brystet, så øges mælkedannelsen og derudover stimulerer det til ekstra mælk at amme hyppigt om natten, fordi du der producerer mere af det mælkestimulerende hormon prolaktin ...
Det vil være en rigtig god idé at du forsøger at tilbyde hende brystet lidt hyppigere i løbet af dagen, så du hele dagen igennem får hende fyldt lidt ekstra op, så hun ikke behøver søge brystet ekstra om natten. Det vil være dejligt for jer begge, hvis hun spiser hyppigere om dagen end om natten :)
Det sker ofte også i denne alder at børn ikke spiser helt nok i løbet af dagen, fordi de er så opmærksomme på verden og på hvad der sker omkring sig. Måske oplever du at din datter dier, slipper, kikker på dig, smiler til dig, tager fat igen og dier igen, for atter at slippe og pludre lidt osv. Og det betyder at hun nogle gange ikke helt indtager det hun egentligt har behov for i løbet af dagen og naturligt derfor må søge det om natten ...
Det kan være en rigtig god idé at du derfor i en periode forsøger at amme hende to gange mellem hver lur i løbet af dagen, så hun f.eks. får fra det ene bryst når hun vågner af en lur og tilbydes toppen fra modsatte bryst inden du så putter hende igen. Når hun så vågner, så tilbyder du hende mælk fra det bryst, hvor hun tog toppen sidst, lader hende spise godt derfra og herefter leger, pludrer, skifter hende og tilbyder toppen fra modsatte bryst inden hun så skal puttes igen. Ved at amme på denne måde så sikrer du både at hun får lidt ekstra mælk ind i løbet af dagen og du får samtidig stimuleret begge dine bryster og ammet hyppigt, hvorved din mælkemængde øges og hendes evt. appetitspring mødes :)
Rigtig meget held og lykke med det :) Og rigtig god påske :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske