Brev:
Skemad - hvor meget må jeg presse ham/snyde ham?
3. april 2012
Alder:
7 mdr.
Skemad - hvor meget må jeg presse ham/snyde ham?
Hej Helen!
Jeg har lige brug for lidt input, da jeg føler, vi er kommet i en lidt fastlåst situation...
Noa startede med skemad, da han var 6 måneder. Det gik ok, - han var glad og interesseret i forskellige smagsvariationer. Desværre varede det kun få dage, da han så blev syg i en længere periode. Vi startede op med skemad igen, da han var ca 6 1/2 måned. Nu er han 7 måneder og det kører bare slet ikke...
Han har en rigtig god rytme med faste spise- og sovetider. Han ELSKER at blive ammet og stod det til ham, var han stadig fuldammet. Meget mod hans vilje bliver det kun til fire amninger i døgnet hvoraf den ene ligger i nattetimerne. Han får (eller rettere bliver tilbudt) skemad fire gange i døgnet. To gange med grød (forskellige slags gerne med frugtmos eller grøntsagsmos som topping) og to måltider med kartoffelmos, grøntsagsmos, familiemad hjemmelavet og fra glas. Han plejer altid at få noget at sidde med selv, blød frugt, skorper osv. Han sidder i højstol ved bordet og måltidet er en hyggelig, social begivenhed for hele familien. Hans søskende er alle madglade og ingen af dem er kræsne. Det er bare som om hyggen udebliver lidt lige for tiden, da jeg synes, Noas spisesituation tager lidt for meget fokus...
Til sagens kerne: Noa spiser stort set ingenting! Han elsker sin gnavemad men alt hvad der hedder kartoffelmos og/eller grøntsagsmos (købt såvel som hjemmelavet) nægter han. Jeg synes jeg har prøvet alt... med og uden sovs, med og uden kød osv osv.... På en god dag tager han et par skefulde, hvis han er meget optaget af sin gnavemad og jeg kan snyde ham lidt imens... Det går lidt bedre med grøden, hvor han måske kan tage optil 10 små skefulde (dog ikke med grønsagstopping, men gerne med frugtmos). Han er som sagt meget glad for at blive ammet og drikker meget hos mig de fire gange i døgnet, han får det tilbudt. Skal jeg fjerne en amning mere allerede nu, hvor han lige er blevet 7 måneder, for at han evt kan blive mere sulten? Han får vand at drikke af kop i forbindelse med måltiderne. Han sover godt om natten og er fuld af energi om dagen, så han må virkelig får meget, når han bliver ammet.
Har du nogle gode råd og ideer? Hvormeget må jeg presse ham/ "snyde" ham? Jeg er virkelig ved at køre sur i hans spisesituation og det at han lukker munden nærmest inden han har smagt, hvad han får tilbudt. Er det en god eller dårlig ide, at give ham grød efter han er blevet tilbudt aftensmad, som han ikke vil have? Hvor store portioner er det normalt at spise, når man er 7 måneder gammel? Især grøntsagsmosen er et problem, hvad gør jeg?
Håber du også denne gang kan være min redning:-)
Med venlig hilsen
MTF