Svar: Skemad - hvor meget må jeg presse ham/snyde ham?
3. april 2012
Alder:
7 mdr.
Kære MTF
Tak for dit brev :)
Det vil være en rigtig god idé at I holder fast i en dagsrytme som er ens hver dag. Det vil sige faste rutiner omkring spisetid og måden maden serveres på, men også faste tidspunkter, hvor I står op, spiser, leger, får mælk, sover osv. hele dagen igennem.
Den faste struktur er vigtig lige nu. Både fordi det er med til at påvirke din drengs indre ur og dermed fornemmelsen for mæthed og sult, men også fordi at jo mere struktur og ensartethed der er, jo mere genkendelighed og jo mere tryghed. Det er vigtigt at han fornemmer, at det er spisetid, når han sidder ved bordet.
Jeg vil anbefale at du giver mange små hyppige måltider i løbet af dagen. Det betyder at han ikke behøver spise store portioner, men at lidt også har ret. Nogle gange vil han måske kun spise 1/2 dl og andre gange 1 dl. grød eller mos og det er så fint.
Jeg vil også anbefale at du starter alle måltider med at give ham noget i hånden som han kan sidde og sutte på og at du så følger efter med skemaden. Det at få noget at gumle på først sætter gang i enzymerne, i spyttet og han får øvet sig mundmotorisk og samtidig mindes han om at det er spisetid nu.
En plan for dagen til et barn på 7 måneder ser således ud:
Tidlig morgen 05:Ammes og sover videre
Morgen 7.30: Tilbydes lidt frisk frugt i hånden og du følger efter med havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frisk frugt i hånden og du følger efter med frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Formiddagslur og puttes uden amning
Frokost 11.30-12: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden og du følger efter med grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være hjemmelavet eller mos fra glas. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Tilbydes frugt i hånden at gumle på og du følger efter med lidt flerkornsgrød med frugtmos, vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, mad der smager og mad med mere bid. Suppleres med en kartoffelbåd fra ovnen, kogt stykke blomkål, broccoli eller lignende i hånden at gumle på selv. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og sover derefter videre uden brystet til næste morgen tidlig.
Som du kan se indgår der mange måltider i løbet af dagen her og det er som sagt vigtigt at han spiser lidt og tit og dermed vænner sig til det og får rutine omkring det at spise. De fire amninger har han naturligt brug for og jeg foreslår at de ligger tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften fordi de der giver så god plads til den anden mad som muligt.
Jeg tænker at det er for tidligt at give ham godnatgrød endnu. De fleste børn vil have glæde af at starte op med dette i 8-10 måneders alderen. Giver man det for tidligt kan du risikere at det giver ekstra natteuro, fordi maven arbejder på højtryk med at fordøje den ekstra mad ...
Det lyder som om at han godt kan lide den søde smag og du kan derfor prøve at lave grøntsagsmos af søde typer grøntsag. Det kan være mos af f.eks. gulerod, pastinak, græskar, majroer, selleri eller lignende. Mange rodfrugter får en naturlig sødme, når de bages i ovnen, de kan dog også koges. Også majs og ærter har sødme, og du kan også købe sweat potatoes, for at se om du på den måde kan få ham igang. Det samme gælder ofte også grødprodukter du køber. De vil have en sødere smag end de hjemmelavede og det kan også være en måde at få ham igang på og så kan du stille og roligt skifte mere og mere over til jeres mad :)
Håber du an bruge dette videre, fortsat held og lykke :) Og rigtig god påske :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske