Brev:
Vågentid
3. april 2012
Alder:
3 mdr.
Vågentid
Hej Helen.
Min pige er nu 3 måneder og trives synes jeg. Men jeg vil alligevel gerne spørge dig om vågentid om dagen, da jeg synes hun meget hurtigt bliver træt. Hun kan ikke være vågen mere end 1,5 time før hun begynder at se træt ud (hænger på armen, kigger væk, gnider øjne, pylrer) og undertiden er det allerede efter 1 time - også selvom det er lige efter en lang middagslur på 2-3 timer. Hun er indtil da oftest i godt humør, smiler, pludrer, har spist fint og leget på legetæppet og med mig, vi har også ofte sunget og tumlet.
Jeg har de sidste dage prøvet at aktivere hende yderligere, når hun begynder at gabe da jeg tænkte det kunne være af kedsomhed - men jeg synes ikke rigtig det hjælper, hun bliver blot mere pylret og kan begynde græde. Når jeg lægger hende vender hun tit hovedet ind i liftens side og jeg går fra hende inden hun sover, skal måske ind til hende 1-2 gange for at give hende sutten inden hun sover helt (hun er meget glad for sin sut). Undertiden har jeg fornemmelsen af at jeg lægger hende for sent da hun her har svært ved at overgive sig til søvnen - men måske er det fordi jeg lægger hende for tidligt?
Da hun så hurtigt bliver træt sover hun som oftest 4 lure pr dag, en morgenlur på 45 min., en formiddagslur fra 10-11 tiden på 2-3 timer (her skal jeg hjælpe hende videre i søvnen, hvilket jeg gør da hun ser vældig træt ud når hun vågner de obligatoriske 45 min inde i luren), en eftermiddagslur ved 14-15 tiden på 1,5-2 timer og så en aftenlur på 45 min. Hun går i seng omkring kl. 20, og står op omkring kl 7 (sover uroligt om morgenen fra ved 5-tiden). Hun spiser sen aften, og herefter hver 3. time - altså fx kl. 1/2 og 4/5, er oftest ikke så sulten når hun vågner kl. 7....
Det er svært at "nå" at amme hende 2 gange pr vågenperiode når den er så kort og vi også skal have aktiveret hende. Jeg har størst effekt af at amme hende lige efter en lur da hun her er lidt døsig og derfor ikke distraheres så nemt.
Er hun blot en søvnig-trold eller skal jeg frem med det hårde aktivitets-skyts?
Med venlig hilsen
Julie