Svar: Vågentid
3. april 2012
Alder:
3 mdr.
Kære Julie
Som udgangspunkt skal man aldrig ændre på noget der fungerer og når jeg læser dit brev, så får jeg indtryk af at din pige trives. Du beskriver en pige der umiddelbart sover godt, når hun sover.
Nogle gange har hun svært ved at skifte søvnfase, men når du er der til at berolige så kommer hun fint videre i søvnen. Du beskriver en pige der ikke har så lange vågenperioder, men du sørger for at aktivere hende godt, når hun er vågen og hun lyder til at være opmærksom og glad og bruger sig selv både motorisk og mentalt. Og du beskriver også en pige, der umiddelbart trives med fire lidt korte lure i løbet af dagen og det er helt fint.
Samlet vli de fleste børn i denne alder sove ca. 15 timer i døgnet. Dette er et gennemsnit og det betyder at nogle børn sover lidt mere og andre sover lidt mindre. Din datter sover fra ca. 20-7, altså ca. 11 timer om natten naturligt afbrudt af amning. Og hun sover 2 x 45 minutter, 2½ time formiddag, 1 ½ time til middag og ialt altså ca 5 timer i løbet af dagen. Hun sover samlet altså ca 16 timer i døgnet, men det må hun gerne. Det er helt okay, som du beskriver det og lige nu lyder det som om at du skal glæde dig over at hun har et godt sovehjerte ... :)
Vær dog også bevidst om at det godt kan ændre sig og bliv derfor ikke forskrækket, hvis hun i løbet af den næste måneds tid eller to pludselig begynder at sove mindre og ændre søvnrytme. Det vil være helt normalt for hendes alder.
Hvis du oplever at hun bliver ved med at sove meget mere end gennemsnittet og generelt virker meget træt, så få lige lægen til at tjekke hende igennem en ekstra gang, så du sikrer dig at hun ikke sover meget fordi hun fejler noget ...
Håber ovenstående giver lidt ro med på vejen, fortsat held og lykke og god påske:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske