Svar: Drejer hovedet til venstre
5. august 2004
Alder:
2 mdr.
Kære Christina
Det er meget fint at du er opmærksom på at din søn har fået en favorit side:o)
Det er vigtigt at du i hans vågne perioder placerer legetøj, ranler overham til hans højre side, så han 'tvinges' til at dreje hovedet til højre, når noget fanger hans interesse.
Derudover så er det en rigtig god idé at dreje hans hoved, når han sover dybt, som du gør nu, og her kan du evt. støtte hans hoved med en stofble, som gør det lidt sværere for ham at flytte hovedet tilbage til favoritsiden igen.
Husk også at lægge ham på maven så meget som muligt, når han er vågen. Evt. med et spejl foran ham, som fanger hans interesse.
Nogle børn ligger så meget med hovedet til den ene side, at deres halsmuskler udvikler sig uens, således at den vil være forkortet i den ene side og længere i den anden. Hvis du tror dette er tilfældet hos din dreng, så bør du ringe til din sundhedsplejerske og bed hende komme forbi for at vurdere og hun kan herefter henvise dig til kommunens fysioterapeut, som kan rådgive dig videre, hvis det skulle være nødvendigt.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske