Svar: Sovertider - både dag og aften
12. april 2012
Alder:
11 mdr.
Kære Eva
Tak for dit brev og alle dine tanker - jeg vil meget gerne give dig lidt af mine tanker med på vejen :)
Jeg ved fra dit tidligere brev, at din dreng har haft refluks og fået Enfamil AR - får han stadig denne erstatning? Det vil være rigtig godt, da det kan give lidt ro og han skal ikke stoppe med erstatningen før han starter i dagpleje.
Jeg ved også at han er født 4 uger før tid og han lyder til at være en dreng, der har rigtig meget behov for nærhed og fysisk kontakt. Man er blevet mere og mere opmærksomme på at børn født mellem uge 34 og 36+6 skal ses mere som for tidlig fødte børn og ikke som små mature børn og derfor er det rigtig vigtigt at du giver ham den ekstra ro og nærhed, som han tydeligt viser behov for - og naturligt ikke kræver for meget af ham.
Det vil være helt fint, hvis du ikke stopper med flaske før han er 13-15 måneder gammel som det nu kan passe ind i forhold til indkøring i dagpleje, hvornår I holder ferie og måske har overskud til nye rutiner, han er rask og inde i en god periode osv. Det skal have lov til at have lidt tid hos jer og det er helt okay :)
Jeg vil lige sende dig en plan for dagen, som den kan se ud nu, så det giver dit lidt idé om sovetider og behov:
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos, vand af kop
Puttes til formiddagslur, sover måske kun 45-60 minutter
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørtbart pålæg, suppleret med kogte grøntsager, pastaskruer, rejer, 1/2 hårdkogt æg eller lignende. Må også meget gerne få varm mad til frokost, rester fra aftensmaden - kød, fisk, ris, pasta osv. Vand af kop.
Tilbydes en banan og en kop lun mælk og puttes til middagslur kl 13, og må her meget gerne sove 1.5 time eller mere, hvis han kan sove 2 timer er det dejligt :)
Eftermiddag 15.30: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt, en portion tykmælk med revne æbler, frugtmos eller lignende. Vand af kop.
Aften 18: Familiemad, gode børnevenlige retter som pasta med kødsovs, lasagne, frikadeller (kød eller fiskedeller), boller i karry, laks, rødspættefilet osv. Der skal være mad i stykker og du må gerne supplere med mos. Vand af kop.
Kommer i bad, får nattøj på osv.
Tilbydes en godnatgrød, vand eller mælk af kop.
Flaske og puttes til natten kl 20
Det er vigtigt at du forsøger at have en fast rytme hver dag, så I står op til samme tid hver morgen og han puttes til samme tid hver aften, ligesom spisetider, og tidspunkter for lure dagen igennem skal være ens. Det er vigtigt for at han føler behov for søvn, når du putter ham og også spiser nok og føler naturlig mæthed og sult. Ligesom det også har betydning for at han kan sove inden for rimelig tid, når du putter ham og at putningen ikke trækker ud i en time ...
Han må gerne få flaske imens han ligger i sin seng, der er koblet til din seng. Du kan komme en lille pude eller lignende ind under hans madras i hovedenden, så han ligger højere med hovedet. Og du kan stadig ligge ved siden af ham, holde ham i hånden, berolige og betrygge osv. som du gør nu :)
Når han skal sove til middag, så foreslår jeg at du giver ham lun mælk af en kop og en banan. Det giver ro i maven og fremmer søvn og er et ritual, som dagplejer også kan give ham, så hun har mulighed for at putte ham og samtidig vil det være genkendeligt og dermed trygt for din dreng.
Hvordan dagplejer i øvrigt vil gøre, må tiden vise. Nogle gange er der ikke de samme udfordringer hos dagplejer, som der er hjemme, fordi situationen er en anden, rutinerne osv. er noget andet og barnet finder hurtigt ud af det og accepterer det nye ... :) Det bedste du kan gøre er at du hjemme forsøger at gøre ham tryg og glad ved at sove, så han forbinder det med noget dejligt og rart :)
Får din dreng medicin mod sin refluks? Ellers synes jeg du skal tale med lægen om det, for det kan godt være at hans gråd og uro når han skal sove og også under søvn, skyldes hans refluks. Man kalder det for Gastroesophageal refluks (GER), når der kommer mad fra maven op i spiserøret og når det er betegnet som en sygdom, så kalder man det GERD Gastroesophageal refluks disease. Det kan skyldes forskellige ting og man kan også behandle forskelligt - det afhænger helt af årsagen og problemets omfang. Men et af symptomerne og en af de udfordringer man ofte har som forældre er, at når barnet ligger ned, så gør det ondt på barnet, fordi der står mavesyre/mavesaft og kører op og ned i spiserøret. Så det behøver ikke være ørerne, som I har fået tjekket, det kan godt være hans refluks der giver problemer ...
Godnatgrøden om aftenen kan være rigtig god og hvis du har oplevet at det giver maveproblemer, så prøv med en anden type grød, for at se om det kan gøre en forskel. Du kan også om aftenen forsøge med banan i stedet for grød .. :)
Jeg håber at mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske