Svar: Vil kun spise grød - 7 mdr.
13. april 2012
Alder:
7 mdr.
Kære Signe
Tak for dit brev :)
Det er svært at sige, hvorfor din dreng lige nu synes bedst om havregrød og færdigkøbt fuldkornsgrød .. måske fordi den købte grød er sødere end den hjemmelavede. Hvis det er tilfældet, så kan du prøve at motivere ham lidt mere til jeres mad, ved at bruge de søde grøntsager og rodfrugter - f.eks. ved at bruge gulerod, pastinak, græskar, eller lignende. Hvis du bager rodfrugter i ovnen, så får de ofte sødmen bedre frem og så kan du mose dem til ham efterfølgende.
Det kan også være at han trænger til nye smagsoplevelser generelt, så han vil sætte pris på at du begynder at bruge mere sovs, bruge flere krydderier i maden som mildkarry, timian, oregano, løg, hvidløg eller lignende, så maden smager af noget. Du kan også prøve med lidt grøntsagsmos fra glas, for at variere smagsoplevelserne yderligere.
Du skriver at hvis I blender jeers mad, så spiser han meget lidt. Det kan nogle gange være en god idé at blande den hjemmelavede mad med den færdiglavede mad. Du kan f.eks. bruge grøntsagsmos fra glas sammen med lidt ris du selv koger ...
Mange børn er først klar til rugbrødshapserne i 8-9 måneders alderen, så måske har han bare brug for lidt tid der. Hvis du ved at han er glad for en bestemt grøntsagsmos fra glas, så kan du med fordel prøve at bruge lidt af den som smørbart pålæg på brødhapserne ...
Det kan også være at han ikke er helt frisk, måske er lidt forkølet, irriteret i halsen, lidt forkvalmet eller lignende, som gør at han lige nu ikke spiser så meget og måske også derfor kaster lidt op ... Hans opkastning i forbindelse med indtag af frugt, kan også handle om at han stadig har brug for frugtmos og dermed kogt frugt og at maven ikke er helt klar til den friske frugt endnu ...
Nogle gange kan du også få ham til at spise mere og få introduceret lidt ny smag ved at blande det han er glad for med noget andet. Da han er glad for f.eks. havregrød, så kan du bruge havregrød som basis for andre grødtyper ... :)
Giv ham kogte grøntsager og grøntsager bag i ovnen i så store stykker, at han kan sidde med dem i hånden og gumle på dem, på den måde vænner han sig også til smag, konsistens og øver sig mundmotorisk.
Og så hæfter jeg mig ved at du skriver at det faktisk går rigtig godt. Han virker glad og tilfreds og er begyndt at sove uden gråd - og det er rigtig dejligt. Så er det okay og helt normalt at han i perioder spiser mindre og også spiser mere selektivt.
Håber du her har fået lidt ro med på vejen, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske