Svar: Mængde mælk i løbet af et døgn?
13. april 2012
Alder:
8 mdr.
Kære Trille
Tak for dit brev :)
Børn har brug for en del mælk fordi mælk er kilde til en række næringsstoffer, som er vigtigt for børns vækst og trivsel. Derfor anbefales det at børn får mælk dagligt. I takt med at barnet begynder at spise mere og mere rigtig mad og kommer igang med familiemaden sættes indtaget af mælk gradvist ned. Barnet sikrer på den måde næring fra den øvrige mad, men har dog stadig brug for mælk ved siden af.
Det anbefale at børn får modermælk eller modermælkserstatning til de er 12 måneder gamle. Fra 6 måneder kan gives komælk (sødmælk) i meget små mængder og fra 9 måneders alderen kan komælk og komælksprodukter (sødmælksprodukter) udgøre en større del af deres mælkeindtag.
Når børn bliver 1 år bør mængden af modermælkserstatning stille og roligt trappes ud og man holder op med at give flaske. Amning kan bibeholdes en gang i døgnet, så længe både mor og barn har det godt med det. Gives der komælk, så anbefales det at man giver letmælk og surmælksprodukter af letmælkstypen. Hvis barnet får mellem 350-500ml mælk i døgnet, vil det være dækket ind.
De fleste børn vil omkring 6 måneders alderen indtage mellem 800-900ml mælk i døgnet, i 7 måneders alderen vil de fleste børn trives med ca. 750 ml, i 8-9 måneders alderen vil ca. 600 ml være passende og i 10-12 måneders alderen vil 400 ml være passende. Får barnet mme dækker dette barnets behov for jern. ...
...
Dette behov dækkes normalt ved at man i 6 måneders alderen ammer eller giver 5-6 flasker i døgnet, i 7 måneders alderen ammer eller giver 4 flasker i døgnet, i 8-9 måneders alderen 3 aminger eller flaske og i 10-12 måneders alderen ammer to gange eller giver to flasker.
Derudover sikres barnet mælk via maden og sikres også ekstra væske via vand, som barnet kan drikke af en kop.
Når man ammer, så ved man aldrig helt hvor meget barnet indtager, det er et skøn. Men følger man ovenstående, så plejer barnet at trives og få sit behov dækket. Du kan ikke malke ud og gå ud fra at det er den mængde mælk du producerer. Du vil ofte producere mere, når han dier hos dig og han vil være bedre til at "tømme", brystet end malkemaskinen er. Han får sandsynligvis derfor mere mælk hos dig, end du lige umiddelbart tror ...
I hvert fald beskriver du en dreng, der umiddelbart lyder til at trives, han sover godt og jeg går ud fra at han har gode tunge bleer, som tegn på at han tisser godt og dermed også får væske nok ... :) Drikker han meget vand af kop? Hvis han er rigtig god til at drikke af kop, så sikres en stor del af hans væskebehov jo også den vej igennem.
Væskebehovet for børn beregnes normalt med 100-150 ml pr kg i døgnet. Det vil sige at hvis din dreng vejer f.eks. 8 kg, så vil hans væskebehov over et døgn være mellem 800-1200 ml i alt.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske