Svar: Vil ikke sove - 1 mdr.
14. april 2012
Alder:
1 mdr.
Kære forældre
Tak for jeres brev og velkommen til :) Og tillykke med den lille pige!
Når jeg læser jeres brev, så er der især en ting, som jeg hæfter mig ved og det er at I skriver at jeres datter ammes, hygger hos jer en halv times tid, hvorefter I så forsøger at putte hende og hun bliver rigtigt ked af det ...
Jeg tror at jeres datter har brug for brystet for at falde til ro og derfor skal ammes lige inden hun sover - og ja hun må gerne falde i søvn med brystet, med den alder hun har, hvis det ender med at være løsningen lige nu. Det lyder for mig som om at I arbejder lidt for tidligt på at lære hende at sove i barnevogn eller seng og hun er simpelthen for lille endnu :)
Jeg vil derfor anbefale at du starter med at amme hende fra det ene bryst og lader hende spise godt, som hun plejer. Herefter bøvser I hende af, pludrer med hende og skifter hende og i forbindelse med skiftning, skal du så svøbe hende. Herefter ammer du hende igen, gerne tilbyde toppen fra modsatte bryst, så hun lige får slukket tørsten og samtidig er svøbt og så skal hun så derefter puttes ned i barnevogn eller seng. Putter I hende i barnevognen, så tril den frem og tilbage, så hun på den måde holdes i bevægelse og lulles i søvn, lægger du hende i liften, så sving den frem og tilbage.
Hun skal være svøbt, fordi det giver tryghed og hun føler sig omsluttet. Men det vil være af et klæde og derfor ikke af jeres arme og det vil gøre det lettere for jer at flytte hende fra favn og ned, hvor I ønsker hun skal sove.
Og det vil være rigtig godt at lulle hende i søvn med tril, vuggen og bevægelse, der hvor I ønsker hun skal sove og ikke i jeres arme, men så hun stille og roligt lærer at sove i barnevogn, seng osv. :)
Derudover så er det også sådan, at der sker rigtig meget med jeres datter netop nu. Hun udvikler sig meget både motorisk og mentalt og det er helt naturligt at børn på 5 uger sidst på dagen er meget urolige og grædende og har svært ved at overgive sig til søvnen. Det kan I læse meget mere om i min bog "Sådan støtter du dit barns udvikling", hvor jeg uge for uge og måned for måned, gennemgår den store udvikling barnet går igennem :)
Med hensyn til sut, så kan det tænkes at jeres datter kan lære at bruge en sut og det bedste I kan gøre er at blive ved med at forsøge. F.eks. i forbindelse med at hun er ammet og skal overgive sig til søvnen - gerne vil sutte lidt, men ikke har brug for mælk :) Det kan nogle gange lykkes, hvis du lige lirker brystvorten ud og give sutten med det samme efter afslutning af et ammemåltid.
Det kan hjælpe at forsøge med forskellige sutter, både sutter i silikone og naturgummi. Det kan være en fordel at forsøge med en flad anatomisk model, modsat en rund model - de ligger meget forskelligt i munden.
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske