Svar: 3 årig og 'dårlig hørelse'
4. august 2004
Alder:
3 år
Kære trætte mor til 3 årig
Din datter er jo i en alder, hvor hun prøver grænser, hvor hun øver sig i at være mere og mere selvstændig. Hendes læring er lystbetonet og derfor interesserer det hende at være med i køkkenet og deltage i madlavningen, men ikke at hente avisen.
Børn er jo forskellige både med hensyn til aktivitetsniveau, evne til at tilpasse sig omgivelserne, koncentrationsevne, sensitivitet osv. Nogle børn har brug for ere hjælp og støtte end andre og nogen er mere selvstændige.
Når din datter kravler i bagagerummet i stedet fro at tage sele på, hvad sker der så? Skælder du ud og bliver irriteret? Jeg tænker nemlig at du i steet kunne prøve at spørge ind til hende, netop fordi hun er så god til at bruge sit sprog. Prøv at finde ud af, hvorfor hun gør som hun gør og så mød hende ved at foreslå noget andet. Måske vil hun sige at hun gør det fordi det er sjovt, måske vil hun sige at hun gør det for at drille mor eller hvad det nu kan være. Prøv at møde hende ved at sige at du godt kan forstå det er sjovt, men man skal jo have sele på, eller nu skal du ikke drille mor din bullerbasse,- eler hvad du nu synes.
I det hele taget er det en god idé at formulere sig positivt. Beder du hende f.eks. hente noget og hun ikke gør det, men i stedet beder dig om noget, så prøv at stille et positivt krav 'du må godt få et æble, du skal bare lige hente avisen først' eller hvad det nu kan være.
Da hendes læring er lystbetonet, så lad hende deltage i det hun synes er sjovt. Det kan f.eks. være at være med til at dække bord, hænge tøj op osv. At hente avisen er måske mere kedeligt:o)
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske