Brev:
Vælling, vitaminer, at gå og søvn
6. august 2004
Alder:
12 mdr.
Vælling, vitaminer, at gå og søvn
Hej
Mht. vælling, så får vores datter på 1 år stadig sin flaske med det inden sengetid hver dag. Er det forkert?
Vi har netop været til 1-års undersøgelse hvor lægen udtalte at han ikke mente at børn i den alder skulle have det længere...
Men hun får altid børstet tænder bagefter og hun elsker altså den flaske. Vi hygger os rigtig meget med det begge to og har altid gjort det, imens ligger hun i min arm og bliver helt salig, mens vi studerer hinanden intenst eller hun stirrer på mig mens jeg synger for hende.
Vil helst ikke undvære det og hvorfor har folk så travlt med at deres børn skal vendes af med flaske eller amning før 1 år...
Jeg ved at jeg kunne vende vores datter af med vællingen til hver en tid, uden hun ville protestere, men hvorfor skulle vi undvære den hyggestund...
Jeg ved det fordi hendes far glemte at give hende flasken en aften han var alene med hende og hun ikke sagde noget til det.
Hun får 150 - 200 ml. vælling hver aften og ellers udover fast føde, dagligt vand, sødmælk (ca. 2 halve krus om dagen) og et enkelt krus hjemmelavet saftevand.
Derudover er hun lige begyndt på vitaminpiller, multitabs med jordbær-hindbær smag, den er svær at narre i hende, gør det i et stykke mad og håber hver gang på den ikke ryger ud igen. Har du kendskab til andre vitaminpiller, der er mere populære blandt børn i den alder?
Fra at mave sig frem, er hun lige begyndt at kravle, når hun gider, skifter lidt mellem det.
Hun kan godt stå op og holde ved noget, hvis vi placerer hende.
Men det tyder ikke på at hun er klar til at øve at gå endnu.
Hvornår er børn klar til at øve det? Skal de først selv rejse sig op ved ting, eller skal vi bare gå igang med at tage hende i hænderne og øve skridt? Hun har ikke været så hurtig til det med at komme frem, men jeg tager det ikke så tungt, det kommer.
Børn er jo selvfølgelig forskellige, og til gengæld snakker hun løs hele dagen i sit eget sprog og også meget interesseret i at øve nye ord og kigger nysgerrigt på os når vi siger noget.
En sidste ting, mht. søvn.
Hvor mange timers søvn har et barn på 1 år behov for om dagen?
Hun sover hele natten, fra kl. ca. 21 om aftenen til næste morgen ved 7 - 8 tiden. Er altid træt igen ved 10 tiden hvor hun tager en lur på ca. 1 ½ time. Og så svinger det meget om hun har behov for eftermiddagslur og/eller lille aftenlur.
Svært at finde ud af om jeg skal ligge hende ud og sove eftermiddag/ aften, men prøver at vurderere ud fra humøret.
Tak for en super brevkasse, den er uundværlig og hvor kan man hente mange gode råd.
Hilsner fra Line