Svar: Vælling, vitaminer, at gå og søvn
6. august 2004
Alder:
12 mdr.
Kære Line
Med hensyn til vælling, så er der er næringsmæssigt ikke grund til at give din datter dette, når hun er så gammel som hun er. Vælling er jo i princippet det samme som en tynd grød og i stedet for at få dette, så bude hun kunne tage sit behov for rigtig mad igennem dagen.
Flaskegivning som et led i putteritualet er en hjælp for mange. På et tidspunkt er barnet dog så bevidst at det har svært ved at undvære flasken og i princippet kan man jo ligeså godt have noget andet som putteritual der kan følge barnet årene frem.
Problemet med flaske er at barnet ofte ikke får børstet tænder efterfølgende og da mælk indeholder sukker, er der derfor risiko for huller i tænderne.
Med hensyn til vitaminpiller, så må du prøve dig frem med de forskellige der findes (apoteket, Matas) og se hvad der passer din datter bedst. Alt efter mærke kan der være forskel på smagen.
En datter som er på din datters alder, synes jeg ikke der sker noget ved at stille ved ting, så hun lærer at bevæge sig langs ting, hvilket er en forudsætning for at give slip og gå frit. At gå med hende i hænderne skal I nok begrænse til et minimun, især også fordi hun førstliger er begyndt at kravler. Hjælp hende til at kravle, så hun bliver styrket i dette. Når hun er stærk nok, vil hun kravle hen til en stol og rejse sig op ved den og herefter begynde at gå.
Med hensyn til søvn så er dette jo individuelt. Nogle børn har behov for meget og andre lidt. Vejledende kan man sige at de fleste børn omkring et års alderen fortsat har behov for to lure dagligt, efter et års alderen begynder mange børn dog at kunne nøjes med en sammenhængende middagslur. Nogle er dog 1½-2 år før de kan sove på denne måde.
Hvis man skal sætte tid på, så vil jeg sige at et barn omkring 1 år sover 1-2 gange i løbet af dagen (3-3 timers søvn i alt) og om natten sover mellem 11 og 12 timer. Men som sagt, så sover nogen jo ikke så meget og andre mere.
Tak for dine pæne ord om brevkassen:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske